menu

Bezorging aan huis gaat geld kosten

Bezorging aan huis is nu vaak juist gratis, maar daar gaat in de toekomst mogelijk verandering in komen. De ecommerce-industrie gaat wellicht naar een situatie waarin pakketjes afhalen de standaard wordt en dat er juist betaald gaat worden voor thuislevering.

Dat blijkt uit een toekomstvisie, geschetst door ECC Köln. En ergens is dit toekomstbeeld natuurlijk ook niet verrassend te noemen. De groeiende ecommerce en tegelijkertijd de hoge verwachtingen die consumenten hebben op het gebied van de snelheid en stiptheid van bezorgingen, vormen al langere tijd een fikse uitdaging voor zowel webwinkels als logistieke spelers.

81% wil thuisbezorging; 61% pakketjes wordt thuis bezorgd

ECC Köln keek samen met pakketverzender Hermes naar waar het nou heen zou moeten met de ecommerce-logistiek. Want door extra diensten als tijdvaklevering zijn er ook nog eens meer ritjes nodig om de pakketjes bij de consument te krijgen. Momenteel geeft zo’n 81 procent van de online shoppers de voorkeur aan het thuis ontvangen van de online bestellingen, maar nog geen twee derde van de pakketten bereikt de klant niet bij de eerste afleverpoging.

“Succesvolle levering aan huis wordt steeds moeilijker en kan binnenkort een premium service worden”, zo schrijft ECC Köln. “Alternatieve bezorglocaties zijn bijvoorbeeld afhaalstations of -winkels. Deze kunnen de ritjes van logistieke spelers efficiënter laten verlopen en een tijdige levering makkelijker mogelijk maken.”

Maar waar het pakket uiteindelijk ook terechtkomt, de consument wil tegenwoordig altijd op de hoogte zijn van de status van zijn bestelling. Zo vindt 94 procent van de ondervraagden meldingen over de verwachte levertijd nuttig, terwijl  88 procent ook geïnformeerd wil worden over de precieze plaats van levering.

Tags

Reacties