Beerwulf: ‘Week voor Vaderdag is het gekkenhuis’

Beerwulf: ‘Week voor Vaderdag is het gekkenhuis’

Vaderdag staat weer voor de deur. Voor veel webshops een dag die een mooi aantal extra orders oplevert. Voor Beerwulf, een online aanbieder van speciaalbier, ging vorig jaar tijdens de week voor Vaderdag het dak eraf. Ecommerce News ging in gesprek met Marc Scholten over de verwachtingen van 2018.

Beerwulf verkoopt speciaalbier online. Het is nog een kleine startup, maar met Heineken als aandeelhouder is het er wel een met serieuze internationale ambities. Het bedrijf is al actief in Engeland, Duitsland, Belgiƫ en Frankrijk, maar wil nog veel verder uitrollen zodra de eerste successen zijn geboekt in deze landen.

Zelfstandig opererende startup

Ondanks de bekende bierbrouwer als aandeelhouder, is Beerwulf wel een zelfstandige organisatie. “Ons contact is zoals je van een investeerdersrelatie mag verwachten,” legt Marc Scholten, bij Beerwulf verantwoordelijk voor de marketing, uit. “Het is een van de grootste brouwerijen ter wereld met enorm veel speciaalbier. Natuurlijk verkopen we die ook, maar dat is onze eigen keus.”

Inmiddels komt nog geen tien procent van het assortiment uit de stal van Heineken en heeft Beerwulf in totaal ruim duizend verschillende biertjes in de webwinkel staan. Dat aantal breidt nog altijd uit. Voor de relatie is dat geen probleem, legt Marc uit. “We zijn echt helemaal vrij in onze operatie. Eigenlijk mogen we alles, behalve natuurlijk zaken die reputatieschade voor Heineken kunnen veroorzaken.”

Een community bouwen voor speciaalbierliefhebbers

Het liefst zoekt Beerwulf bieren die ā€“ uiteraard – goed smaken, maar daarnaast ook een verhaal hebben. “Bij webshops is het toch vaak plaatjes kijken, maar wij willen mensen uiteindelijk ook echt wat over de bieren kunnen vertellen. Om vervolgens uit te groeien naar iets wat meer lijkt op een online community dan alleen maar een retailer.

“We willen echt in contact komen met de gebruikers en brouwers. Dat wij feedback van gebruikers verzamelen en brouwers daar bijvoorbeeld weer een nieuw biertje van de week van kunnen maken, dat soort dingen. We hebben daar honderden plannen voor. Zolang wij zelf het bier maar niet hoeven te maken. We zijn retailer, geen brouwer.”

Tekst gaat door onder de foto.

De 'Vaderdag Pack' van Beerwulf.
De ‘Vaderdag Pack’ van Beerwulf.

‘Mogelijk dit jaar door de grens van 10 miljoen’

De omzet van vorig jaar was met ruim een miljoen euro voor een nieuwe Nederlandse speler al zeer goed te noemen, maar volgens Marc zou de tien miljoen dit jaar zomaar bereikt kunnen worden. “Dat is helemaal afhankelijk van wat landen als Engeland of Duitsland gaan doen”, legt hij uit.

“Engeland is enorm ecommerce-minded terwijl Duitsland juist weer een prachtige biercultuur heeft. Of we de ervaringen die we in Nederland hebben opgedaan daar zomaar vergelijkbaar kunnen uitrollen is dus helemaal de vraag. Op het gebied van speciaalbier is er online nog veel onbekend, ook voor ons.”

Speciaalbier is hier vooral cadeau-artikel, zoals met Vaderdag

Duidelijk is dat Vaderdag in ieder geval weer een belangrijke graadmeter kan worden. Marc geeft aan dat hij de Nederlandse omzet in de week voor deze feestdag wil verdubbelen. Voor een bedrijf dat zijn omzet wil vertienvoudigen is dat misschien nog maar een voorzichtige schatting.

Beerwulf heeft grote internationale ambities en de grootste groei moet dit jaar uit het buitenland komen, geeft hij aan. Om daarna lachend te vervolgen: “Vaderdag vorig jaar was ook wel Ć©cht gekkenhuis.”

“Speciaalbier leek mij daar zo geschikt voor, dat ik alle marketingkanalen open had gezet en dat had effect. We gingen door het dak. Voor mij als marketeer was het een tikkeltje chaotisch, maar vooral Ć©Ć©n groot feest. Voor mijn collega’s op de afdeling logistiek had het echter wel een tandje minder gemogen.”

Stabiele groei, ook naast de feestdagen

“We moeten onze groei wel bijbenen, uiteindelijk is onze NPS belangrijker dan de omzet die we neerzetten”, zo nuanceert Marc. Maar ook dan kan het hard gaan. “In Nederland is het merendeel van de verkoop een cadeau-artikel, ideaal dus voor Vaderdag. Maar daarnaast is er nog een hele wereld aan speciaalbierliefhebbers voor ons te winnen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten