lightspeed ecommerce

Ankorstore opent kantoren in Italië en Spanje

Ankorstore opent kantoren in Italië en Spanje

Ankorstore is pas twee jaar actief, maar is al aanwezig in 23 markten. Hiermee is het inkoopplatform de snelst groeiende b2b-marktplaats van Europa. Wat is het geheim van het Franse bedrijf, dat met een bedrijfswaardering van 1,75 miljard euro onlangs de unicorn-status behaalde? We vroegen het aan medeoprichter Pierre-Louis Lacoste.

Dat de oprichters uit de branche komen en ervaring hebben in de retail en wholesale zorgde er volgens Lacoste voor dat het bedrijf snel uit de startblokken kon. “We weten wat er speelt, wat de pijnpunten zijn en welke tegengestelde belangen de partijen hebben”, aldus Lacoste, die jarenlang eigen (web)winkels had en later binnen Etsy verantwoordelijk was voor de wholesale.

Nieuwe kantoren in Barcelona en Milaan

Medio 2019 sloten de eerste merken zich bij het platform aan. Inmiddels is Ankorstore actief in 23 landen en heeft het kantoren in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Nederland en Zweden. “Tijdens onze financieringsronde vorige maand lieten we al doorschemeren kantoren te willen openen in Italië en Spanje. De contracten zijn getekend. In Barcelona zijn we al operationeel, Milaan volgt binnenkort.”

Binnen 2 jaar ruim 400 medewerkers.

Snelle uitbreidingen brengen uiteraard ook de nodige uitdagingen met zich mee. “Twee jaar geleden bestond het team uit vier oprichters, nu hebben we ruim 400 mensen in dienst”, vertelt Lacoste, die van mening is dat de expansie essentieel was. “Er zijn weinig b2b-marktplaatsen, waardoor de concurrentie gering is. Maar omdat het een winner takes all-markt is, overleef je het alleen als je groot genoeg bent.”

Met ruim 200.000 aangesloten retailers en 15.000 merken is Ankorstore naar eigen zeggen het grootste inkoopplatform van Europa, gevolgd door het Nederlandse Orderchamp. Daarnaast zijn er een aantal kleinere b2b-marktplaatsen, maar die zitten volgens Lacoste niet in zijn vaarwater. Sowieso is hij niet bang voor concurrentie: “Zij helpen ons om de markt vorm te geven.”

Al 365 miljoen euro groeigeld opgehaald

In de afgelopen jaren doorliep Ankorstore meerdere financieringsrondes en haalde het voor 365 miljoen euro aan groeigeld op. Het geld werd onder andere gebruikt om het platform uit te breiden (onder meer met nieuwe categorieën), kantoren te openen en mensen aan te nemen. Daarnaast vraagt het bedrijfsmodel om de nodige (voor)financiering.

Bedrijfsmodel vraagt de nodige financiering.

Waar merken betaald krijgen bij de bezorging, hebben retailers een betaaltermijn van zestig dagen. Wel wordt er gewerkt met een vooruitbetaling (een bepaald percentage van het totaalbedrag). Ook het feit dat het bedrijf de bezorgkosten bij bestellingen vanaf 300 euro niet doorrekent heeft een grote invloed op de cashflow.

‘Laag drempelbedrag omslagpunt voor succes’

Merken betalen een commissie van twintig procent over de eerste order van nieuwe retailers. De commissie over nabestellingen is tien procent. Merken en retailers zijn vrij om rechtstreeks zaken te doen, maar volgens Lacoste gebeurt dat in de praktijk nauwelijks. “Wij werken met drempelbedragen van 100 euro, terwijl in de branche minimumorders van minimaal 1000 euro gebruikelijk zijn.”

Het bedrijf werkt sinds de lancering met dit drempelbedrag, maar experimenteerde in de testfase met hogere bedragen. De introductie van een minimumorder van 100 euro ging bij de merken niet zonder slag of stoot. “Het was vooral lastig om de grote namen dit te verplichten, maar ik ben ervan overtuigd dat dit het omslagpunt was voor ons succes”, stelt Lacoste.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten