menu
lightspeed ecommerce

‘AliExpress houdt zich niet aan de wet’

AliExpress mag dan razend populair zijn bij consumenten in Europa, de marktplaats van Alibaba houdt zich niet aan onze regels. Dat zegt de Consumentenbond, die vindt dat de Autoriteit Consument & Markt ernaar moet kijken en actie moet ondernemen.

Volgens de Consumentenbond zijn de verkoopvoorwaarden die AliExpress hanteert in strijdt met de Europese wetgeving voor consumenten. Samen met vijf andere consumentenorganisaties vraagt het nationale toezichthouders om op te treden tegen de populaire online marktplaats.

Klant moet in eigen land naar rechter kunnen

Als een van de argumenten hiervoor stelt de Consumentenbond dat AliExpress in de voorwaarden zet dat een koper zich tot een arbitrage-instituut in Hongkong moet wenden als er problemen met de leverancier zijn. De Europese wet zegt echter dat consumenten het recht hebben om in eigen land naar de rechter te stappen mochten klant en leverancier er niet uitkomen.

Geen informatie over garantie

Een ander punt van kritiek is dat klanten van AliExpress een product niet binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden mogen terugsturen. Ook dat druist in tegen de geldende regels in de Europese Unie. Daarnaast geeft de Chinese marktplaats geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar die in de EU geldt.

‘Respecteer de regels, dat is niet onderhandelbaar’

“Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop”, aldus Consumentenbond-directrice Sandra Molenaar.

De Consumentenbond is niet de eerste consumentenorganisatie in Europa die openlijk kritiek heeft op AliExpress. Eerder diende de Luxemburgse evenknie al een klacht in en ook organisaties in Belgiƫ, Frankrijk, Spanje en Italiƫ vragen nationale toezichthouders om iets te doen aan de situatie. De Duitse consumentenbond overweegt zelfs juridische stappen.

Tags

Reacties