Alibaba zet 27 miljard euro om op Singles Day

Alibaba zet 27 miljard euro om op Singles Day

Alibaba heeft een nieuw record gevestigd. De Chinese ecommerce-gigant heeft gisteren tijdens Singles Day 213,5 miljard yuan – oftewel 27,2 miljard euro – omgezet. Dat is weer een paar miljard euro meer dan de verkoopcijfers die Alibaba vorig jaar op 11 november wist te realiseren.

Dat heeft Alibaba gisteravond op haar eigen nieuwssite bekendgemaakt. “Om middernacht, toen de teller stopte, bedroeg de gross merchandise volume 213,5 miljard yuan, wat 27 procent meer is dan de 168,3 miljard van vorig jaar”, aldus Alibaba. “Terwijl 11 november voortschreed, vielen mijlpalen van de afgelopen tien jaar één voor één om. Net na vier uur in de middag was het een uitgemaakte zaak dat dit de grootste ‘11.11’ ooit zou zijn.”

‘Opkomst van Chinese middenklasse niet te stoppen’

Het ecommerce-bedrijf is echter niet alleen blij met de cijfers, maar ook met het feit dat hun digitale ecosysteem goed stand hield tijdens deze gigantisch drukke shoppingdag. “Zelfs terwijl ze geconfronteerd worden met cyclische en geopolitieke economische uitdagingen, gaven ze het gevoel dat de opkomst van China’s middenklasse en hun zoektocht naar een upgrade van de levensstijl – door het gebruik van producten en diensten van betere kwaliteit – niet te stoppen zijn.”

1 miljard orders… op één dag

Ook Tmall-president Jet Jing benadrukte nog eens de kracht van de technologie en infrastructuur die ervoor zorgde dat er een recorddag kon plaatsvinden. Zo’n drie kwartier voor het einde van de dag had Cainiao Smart Logistics Network , eigendom van Alibaba al meer dan één miljard orders afgehandeld. Vorig jaar ging het nog om zo’n 812 miljoen online orders die in één dag werden verwerkt.

Tijdens Singles Day 2018 kochten vier op de tien consumenten producten van internationale merken. Er waren 237 (van de in totaal 180.000) merken die meer dan 12,75 miljoen euro aan gross merchandise volume wisten te realiseren op deze dag. Het waren vooral retailers uit Japan, de VS, Zuid-Korea, Australië en Duitsland die verkochten aan Chinese consumenten op de elfde van de elfde.

Singles Day in België op beladen dag

In Nederland zijn er inmiddels ook meerdere webwinkels die aan Singles Day doen. Bol.com was vorig jaar een van de eerste grote webwinkels die haar marketing volledig focuste op deze dag en ook dit jaar deed de Ahold-dochter weer volop mee. Voor het eerst deed het dat dit jaar ook in België, al is 11 november daar traditioneel gezien een beladen dag. Elk jaar wordt op deze dag de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog herdacht en dit jaar was het zelfs precies honderd jaar geleden dat dit plaatsvond.

Singles Day in Nederland

Bol.com verstrekte geen officiële verkoopcijfers, maar vertelde wel dat de omzet op de 11e drie keer zo hoog was al die van vorig jaar én dat het de succesvolste dag van 2018 tot nu toe was. In ons land werd Bol.com tijdens Singles Day vergezeld door webwinkels als Hunkemöller, Hema, Otto, Yves Rocher, Nike, Blokker en Wehkamp. Veel webwinkels boden 11 procent korting aan, al waren er ook een aantal die met hogere kortingen strooiden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten