Guts & Gusto: ‘We groeien knetterhard’

Guts & Gusto: ‘We groeien knetterhard’

Met vier webwinkels, evenveel fysieke verkooppunten en een jaarlijkse groei van minimaal honderd procent doet Guts & Gusto het bepaald niet slecht. Maar voor oprichter Henrike ten Voorde is dit nog lang niet het eindpunt: “De focus ligt nu op Nederland, maar uiteindelijk willen we ook de rest van Europa veroveren.”

Nog tijdens haar studie criminologie wist Henrike dat ze liever wilde ondernemen. Met haar passie voor de horeca en ervaring als bedrijfsleider van een nachtclub was een eigen horecazaak een logische keuze. Toch besloot ze eind 2007, na het behalen van haar diploma, om een modewinkel in het middensegment te lanceren. “Zakelijk gezien zag ik daar meer kansen.”

‘Durf te falen’

Het tonen van lef loopt als een rode draad door Henrikes ondernemersverhaal. “Garanties zijn er alleen voor de klant, als ondernemer is het vooral een kwestie van dingen uitproberen”, zegt ze nuchter. In haar geval betekende dit dat ze haar focus tijdens de crisis verlegde naar de online verkoop en de winkel in Oldenzaal verruilde voor een beter pand in Deventer.

“Als je niet durft te falen, kun je ook niet groeien”, verklaart Henrike. Gelukkig pakte het goed uit, want waar traditionele spelers de bezoekersaantallen in rap tempo zagen teruglopen, verkocht Henrike meer dan ooit. “De webshop liep zelfs zo goed dat ik drukker was met het verwerken van webshop-orders dan met klanten in de winkel.”

Inmiddels is het online kanaal goed voor zo’n 80 procent van de orders. Toch betekent dit niet dat de fysieke verkooppunten, waarvan Henrike er inmiddels vier heeft, van ondergeschikt belang zijn. “Ik geloof erg in de wisselwerking tussen online en offline. Bovendien dragen beide kanalen er op hun eigen manier bij aan het vergroten van de zichtbaarheid van Guts & Gusto.”

‘Een A-locatie is belangrijker dan de huurprijs’

De stenen winkels zijn vooralsnog alleen in Nederland te vinden, maar met de Duitse, Franse en Engelse webwinkels wordt al een eerste stap gezet richting het veroveren van Europa. “In Engeland is de markt al aardig verzadigd, dus ik zie weinig toegevoegde waarde om daar een vestiging te openen. Maar in bijvoorbeeld Duitsland en België zie ik nog volop kansen.”

In welk land we de eerste buitenlandse Guts & Gusto-vestiging zien, kan Henrike nu nog niet zeggen. “We zijn continu bezig met het scouten van potentiële locaties.” Maar niet alleen de stad is belangrijk, ook (de ligging van) het pand moet goed zijn. “Van mijn eerste winkel leerde ik dat een A-locatie belangrijker is dan de huurprijs. Het geld dat je bespaart, weegt niet op tegen de omzet die je misloopt.”

Hoewel Guts & Gusto in de beginperiode ook mindere momenten heeft gekend, zit het met die omzet wel goed. Met een groei van 882 procent bemachtigde het bedrijf vorig jaar de zevende plaats bij de FD Gazellen. “We groeien momenteel knetterhard. Natuurlijk blijven we niet met honderden procenten groeien, maar voor 2018 verwacht ik minimaal een verdubbeling van de omzet.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten