‘23% van consumentenbestedingen nu online’

‘23% van consumentenbestedingen nu online’

In het eerste halfjaar van 2017 gaven consumenten 23 procent van hun bestedingen aan producten en diensten uit via online kanalen. Over 5 jaar zal dit naar verwachting 35 procent zijn. Vooral mobiele orders en bestellingen over de grens zullen een behoorlijke vlucht nemen. Dit bleek uit het gezamenlijke onderzoek van ShoppingTomorrow en GfK, dat zij uitvoerden onder ruim 5.000 Nederlanders.

In het afgelopen halfjaar besteedde de gemiddelde consument 757 euro bij webshops. Dit staat gelijk aan 23 procent van de totale bestedingen aan producten en diensten. Gemiddeld genomen verwachten de respondenten dat dit in 2022 is opgelopen tot 35 procent. Maar wordt er specifiek gekeken naar de jongeren, de doelgroep van 15 tot en met 34 jaar, dan ligt dit vermoedelijke percentage op 43 procent.

Verwacht aandeel over 5 jaar.
Verwacht aandeel over 5 jaar. Klik voor grotere weergave.

Groot deel van de orders in 2022 via de mobiel

Vooral webshops die een goed geoptimaliseerd mobiel kanaal of een mobiele app hebben, profiteren van deze groei. Bijna de helft van de respondenten gaf aan nu al producten en diensten te kopen via hun telefoon. Binnen de jongeren ligt dit percentage op 70 procent. Het merendeel van deze groep verwacht dan ook dat zij binnen 5 jaar hoofdzakelijk orders zullen plaatsen via hun mobiel. Wordt er gekeken naar het hele consumentenpanel, dan verwacht een derde het merendeel van de online aankopen via hun mobiel te plaatsen.

Toch valt er op mobiel terrein nog heel wat te winnen. Maar liefst 40 procent van de mobiele shoppers haakt af wanneer de kwaliteit van de foto’s te wensen overlaat. Ook het invoeren van persoonlijke gegevens en een verminderde gebruikerservaring via de mobiele website zorgen voor ergernissen. Van de respondenten gaf 22 procent aan uitsluitend via mobiele websites te winkelen, bij apps lag dit aandeel op 14 procent.

Toenemende concurrentie uit Azië

Een andere belangrijke uitkomst is de alsmaar stijgende populariteit van de Aziatische webshops. Twee jaar geleden kocht 24 procent van de Nederlandse consumenten wel eens iets bij een Aziatische shop, terwijl dit percentage nu al is opgelopen tot 42 procent. Bij de jongeren ligt dit aandeel zelfs op 56 procent. Maar ook de doelgroep tussen de 35 en 49 jaar winkelt steeds vaker buiten de landsgrenzen. Bijna de helft van deze groep gaf het eerste halfjaar van 2017 geld uit bij een Aziatische webwinkel. Van alle respondenten die nu nog niet gebruikmaken van het aanbod uit Azië verwacht een kwart dat zij dit binnen 5 jaar wel doen.

Hoewel de buitenlandse shops steeds belangrijker worden voor de Nederlandse consument, betekent dit niet dat er in eigen land weinig valt te winnen. Vooral de (near)food-sector zal naar verwachting flink groeien. Voornamelijk jongeren zijn in toenemende mate geïnteresseerd in het online bestellen van hun boodschappen. De reden dat er nu nog maar 3 procent van de (near)food-artikelen online wordt besteld, komt hoofdzakelijk door het ruime aanbod van supermarkten in de buurt en het feit dat de consument zelf de versproducten wil uitkiezen.

Toch verwacht het testpanel dat hun online uitgaven aan boodschappen in 2022 is gestegen tot 18 procent. Of dit percentage wordt gehaald, hangt grotendeels af van de bezorgkosten. Op dit moment zijn de bezorgkosten voor 21 procent een reden om toch maar naar de supermarkt te gaan. Ook in de toekomst blijven de bezorgkosten een bepalende factor. In totaal geeft 44 procent van de Nederlandse respondenten aan geïnteresseerd te zijn in het thuisbezorgen van de boodschappen, maar voor de meerderheid van deze groep mag dit niet meer dan 2 euro kosten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten