Groei ecommerce in Nederland vlakt wat af

Groei ecommerce in Nederland vlakt wat af

De omzet van ecommerce in Nederland is in het derde kwartaal toegenomen met 14 procent ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder. Het groeide daarmee harder dan de totale detailhandel, dat 1,2 procent meer omzette. De groei van ecommerce groeit echter wel minder hard dan in de voorgaande maanden.

Dit blijkt uit de Kwartaalmonitor Detailhandel van het CBS. Het publiceert elke drie maanden nieuwe data over de verkopen in het midden- en grootbedrijf van de detailhandel in ons land en de meest recente gegevens laten zien dat de omzet in de detailhandel in het derde kwartaal met 1,2 procent steeg en daarmee voor het achtste kwartaal op rij groeicijfers laat zien. Onderstaande grafiek laat de online omzet zien van de detailhandel (zowel met als zonder webwinkels meegerekend) en de ecommerce-industrie:

Omzetontwikkeling detailhandel en internetverkopen

Pure players groeiden harder dan omnichannel-spelers

De stenen winkeliers moeten het echter afleggen tegen de online retailers. Die wisten hun omzet namelijk met 14 procent te laten toenemen in dezelfde periode. De online omzet van pure players steeg zelfs met 18 procent, terwijl omnichannel-spelers het met een omzetgroei van 9 procent moeten doen.

Omzetontwikkeling internetverkopen

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten