Nieuw boek ‘Shopping 2030’: AI, duurzaamheid en decentralisatie

Nieuw boek ‘Shopping 2030’: AI, duurzaamheid en decentralisatie

Flitsbezorging, decentrale marktplaatsen en duurzaamheid. Zo ziet de toekomst van de ecommerce eruit volgens het nieuwe boek van Thuiswinkel.org, dat vandaag verschijnt: ‘Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering’.

Aan het boek hebben twintig ondernemers, wetenschappers en visionairs meegewerkt, zoals professor Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit, Ecommerce Europe’s president Wijnand Jongen en Daniel Ropers, voormalig directeur van Bol.com. Zij doen al enige jaren onderzoek naar innovatie in de ecommerce voor ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.

Innovatieve businessmodellen

Het boek is dan ook voor een deel gebaseerd op het consumentenonderzoek door GfK voor de brancheorganisatie. Er zijn hoofdstukken te lezen over de klant, technologie, de overheid, duurzaamheid, data en businessmodellen. Tot slot worden een aantal toekomstscenario’s geschetst over online shoppen anno 2030.

Twintig experts werkten mee aan het boek, dat deels is gebaseerd op consumentenonderzoek door GfK.

Zo zal de Nederlandse klant gewend zijn aan flitsbezorgers en is die kritischer op webwinkels op het gebied van privacy en duurzaamheid. Big Tech zal aan banden gelegd worden door overheden, terwijl innovatieve businessmodellen ondernemers nieuwe kansen bieden. Zoals decentrale marktplaatsen, bijvoorbeeld, die geen tussenpersoon zijn en daardoor niet meer een groot deel van de marge wegsnoepen.

Duurzaamheid, AI en voice-assistants

“Richting 2030 zien we dat thema’s als de nieuwe arbeidsmarkt, duurzaamheid, digitale transformatie, trust en fraude de agenda bepalen”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org. “Artificial intelligence gaat een nog grotere rol spelen en voice-technologie zal meer en meer als vanzelfsprekend worden beschouwd. Retailers moeten inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden om klanten tevreden te houden.”

‘Verschraling retail ligt op de loer’

Over het waarom van het boek zegt mede-auteur Axel Groothuis, programmamanager van ShoppingTomorrow en partner bij adviesbureau Magnus: “Retailers hebben er versneld nieuwe uitdagingen bij gekregen. Businessmodellen veranderen en het speelveld is in rap tempo internationaler geworden. Buitenlandse platforms en e-commercespelers trekken een steeds groter deel van de retailmarkt naar zich toe. Verschraling van de Nederlandse retail ligt op de loer.”

Retailers hebben er versneld nieuwe uitdagingen bijgekregen.

“Natuurlijk kan niemand voorspellen hoe de toekomst er precies uitziet”, zegt co-auteur Wim La Haye van ecommerce-bureau Bluebird Day. Dus nee, niet alle vergezichten in het boek zullen uitkomen, aldus La Haye. Maar volgens hem zijn ze wel bepalend voor de richting die de retailmarkt op gaat. “Het boek dient dan ook om Nederlandse retailers en consumentenmerken na te laten denken over die ontwikkelingen, zodat zij zich met meer vertrouwen kunnen voorbereiden op verschillende toekomstscenario’s.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten