Helft partners doet fulfilment via Zalando

Helft partners doet fulfilment via Zalando

De helft van alle modemerken en -retailers die via Zalando verkopen, doet ook de fulfilment via hen. Op dit moment zijn meer dan 1800 winkels aangesloten bij Zalando. Gezamenlijk verzenden zij 41 duizend bestellingen per dag.

Zalando is eigenlijk allang niet meer enkel een webwinkel. Het verkoopt nog steeds zelf kleding, accessoires, schoenen en beautyartikelen, maar het is sinds enkele jaren ook een platform voor externe verkopers.

20% van Zalando’s omzet komt van verkooppartners

Twee maanden terug bleek een vijfde van Zalando’s bruto-omzet te komen van verkooppartners. Het Duitse bedrijf zou graag zien dat dat aandeel binnen vier jaar op 40 procent ligt, zodat de eigen winkelverkopen goed zijn voor nog maar 60 procent.

Zalando wil de omzet vanuit verkooppartners naar 40 procent in vier jaar tijd.

Zalando wordt meer en meer de Duitse Amazon

De omslag van retailer naar bemiddelaar tussen verkoper en consument lijkt voortvarend te verlopen. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal nieuwe verkooppartners op Zalando bijna met een viervoud tot 350 nieuw aangetrokken modemerken en -retailers. En de helft van de partners besteedt de fulfilment uit aan Zalando. De ecommerce-speler wordt hiermee het Duitse fashion-antwoord op Amazon.

Wat Amazon betreft is er vaak kritiek dat het Amerikaanse platform te veel weet over de aangesloten verkooppartners. Amazon zou de verkoopdata gebruiken om hypes op tijd te herkennen en zo zelf succesvolle artikelen te kunnen verkopen. De Europese Commissie is nu zelfs bezig met een officiële aanklacht tegen Amazon wegens concurrentievervalsing.

WE Fashion wil meer inzicht vanuit Zalando

Tegenover Emerce vertelt CEO Joris Aperghis van de Nederlandse kledingwinkel WE Fashion dat Zalando ook wel wat meer klant- en marktinformatie mag geven. “Het is immers één groot researchpanel. Op internet zie je precies wie, hoe wanneer waar naar kijkt en dat wel of niet koopt. Dat soort informatie krijgen we van andere partners in Europa wel en we zouden dat ook van Zalando willen.”

Van andere partners krijgen we die informatie wél.

Kenneth Melchio, de baas van Zalando Noord-Europa en Benelux, is het hier overigens mee eens. “Ja, we kunnen op dit front beter dan wat we nu doen. Het is een reis. We zetten stappen”, zo laat hij weten. “Zo hebben we onlangs zDirect gelanceerd. zDirect is onze portaalsite, waarmee partners hun voorraad, verkoop, platformmarketing en klantinzichten kunnen analyseren en beheren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten