Aanvragen Thuiswinkel Waarborg verdubbeld

Aanvragen Thuiswinkel Waarborg verdubbeld

Er is een flinke toename in het aantal webwinkels dat het Thuiswinkel Waarborg aanvraagt. Sinds de uitbraak van het coronavirus in ons land is het aantal aanvragen meer dan verdubbeld. Het zijn niet alleen starters, maar ook middelgrote webwinkels die een lidmaatschap willen.

Toen begin maart het coronavirus als een epidemie ons land teisterde, gingen steeds minder mensen fysiek winkelen. Ze togen naar bestaande webwinkels, maar de stenen winkels die hun deuren moesten sluiten hadden lang niet allemaal al een webwinkel paraat. Om te voorkomen dat ze hun klanten (voorgoed) zouden kwijtraken aan grote online concurrenten, openden ze een webshop.

3.000 webshops erbij in tweede kwartaal

Die trend wordt ook onderbouwd door cijfers die Thuiswinkel.org en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben gedeeld. Die laatste komt met de verwachting dat het aantal webwinkels in Nederland in het tweede kwartaal van dit jaar met bijna drieduizend zal toenemen ten opzichte van het kwartaal ervoor.

Aantal webwinkels in Nederland. Bron: CBS
Aantal webwinkels in Nederland. Bron: CBS

Vooral fashion en non-food online

Daarmee zou Nederland halverwege dit jaar uitkomen op een totaal van 51.600 webwinkels. Bijna de helft van de actieve webwinkels in ons land worden gevormd door online shops die fashion (12.575 webwinkels) en non-foodartikelen (10.980 webwinkels) verkopen.

Nederland telt volgens het CBS 51.600 webwinkels.

Aantal keurmerk-aanvragen ‘meer dan verdubbeld’

Ook Thuiswinkel.org neemt de groei in het aantal webwinkels waar. Bij hen komt dit tot uiting in het aantal aanvragen voor het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. De belangenvereniging zag het aantal verzoeken hiervoor sinds het uitbreken van het virus meer dan verdubbelen.

Directeur Wijnand Jongen zegt dat er steeds meer omnichannel-spelers bijkomen: “De winkels in de winkelstraat hadden het moeilijk door het sluiten van hun deuren en het wegblijven van hun klanten. Zij ontdekken, misschien noodgedwongen, steeds meer de voordelen van het online verkopen. Ze willen hun klanten kunnen blijven bedienen en dat doen ze met hun nieuwe webshop.”

Winkels ontdekken, misschien noodgedwongen, de voordelen van online verkopen.

Groei vooral in webwinkels met algemeen aanbod

Een analyse van de cijfers laat zien dat de groei van de drieduizend nieuwe webwinkels hem met name zit in het aantal online shops dat huis- en tuinartikelen (+9 procent) verkoopt en webwinkels met een algemeen assortiment (+14 procent).

Met name aanvragen van middelgrote webwinkels

De nieuwe aanvragen voor het Thuiswinkel Waarborg komen niet alleen van startende webwinkels, maar ook van middelgrote webwinkels. “Waar startende webwinkels graag het vertrouwen willen winnen van consumenten via het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, zijn middelgrote winkels, winkelketens, dienstenleveranciers en producenten die direct aan consumenten verkopen juist op zoek naar kennis en kunde om sneller te werken aan de digitale transformatie van hun bedrijven”, zo laat de organisatie weten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten