58% Nederland gebruikt online platforms
Bijna drie op de vijf Nederlanders heeft vorig jaar één of meerdere online platforms gebruikt om producten of diensten te bestellen of uit te wisselen. Vooral het bestellen van maaltijden, het kopen van tweedehands producten of het boeken van accommodaties werd veel gedaan.
De platformeconomie wordt steeds populairder. Een online platform wordt niet alleen gebruikt om bedrijven en consumenten bij elkaar te krijgen, maar functioneert ook steeds vaker als een plek voor consumenten onderling. De deeleconomie, met daarin grote spelers als Airbnb of SnappCar, is hier een voorbeeld van.
35% Nederlanders bestelde eten via platform
Een nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek laat zien dat online platforms in Nederland vooral worden gebruikt om maaltijden te bestellen. Vorig jaar heeft 35 procent van Nederlanders ouder dan twaalf jaar op deze manier eten besteld. Daarnaast kocht een derde (32 procent) tweedehands producten via diverse apps of websites, zoals Marktplaats. En één op de vijf Nederlanders heeft vorig jaar via een platform een accommodatie geboekt.
Eén op de drie koopt tweedehands via platform.
Vooral populair bij 25- tot 45-jarigen
Het onderzoek van het CBS laat ook zien dat het vooral 25- tot 45-jarigen zijn die actief zijn op de diverse online platforms. In deze leeftijdsgroep maakte vorig jaar 80 procent gebruik van één of meerdere van dit soort websites en apps. Bij de 12- tot 25-jarigen ligt het aandeel op 64 procent en bij de groep tussen de 45 en 65 jaar oud gaat het om 57 procent. In de oudste groep, die van 65-plussers, gebruikt slechts 23 procent online platforms om producten en diensten te bestellen.
Reacties