ACM richt vizier op PostNL en DHL

ACM richt vizier op PostNL en DHL

De Autoriteit Consument & Markt is er niet blij mee dat met name PostNL en DHL de pakkettenmarkt in Nederland domineren. Het ziet bijvoorbeeld de schaalvoordelen door volumegroei nauwelijks terug in gemiddeld lagere tarieven voor afnemers. Daarom heeft het aangekondigd om de verhoudingen tussen marktpartijen de komende jaren te blijven volgen.

Dat heeft ACM vandaag bekendgemaakt in haar rapport getiteld Marktscan Pakketten. In oktober begon de toezichthouder met het onderzoeken van de pakketmarkt in Nederland. De resultaten heeft het vandaag gepubliceerd en daarbij concludeerde het dat de markt voor binnenlandse pakketvervoer wel erg geconcentreerd is: PostNL en DHL Parcel hebben het grootste gedeelte van de markt in handen.

Volume en omzet van pakketvervoerders in Nederland

Schaalvoordelen volumegroei niet terug te zien in tarieven

“Een toenemende concentratie kan een indicatie zijn van een verminderde concurrentie”, zo legt ACM uit. “We vinden het daarom belangrijk om de verhoudingen tussen marktpartijen de komende jaren te blijven volgen. We voegen de pakkettenmarkt vanaf volgend jaar toe aan de jaarlijkse monitor van de concurrentieontwikkelingen in de postmarkt.” Volgens ACM zijn de schaalvoordelen door de volumegroei nauwelijks terug te zien in gemiddeld lagere tarieven voor afnemers.

In het rapport [pdf] merkt ACM ook op dat een paar grote webwinkels met hun zeer grote aantallen pakketten een sterke inkooppositie hebben.  “Ze betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en krijgen eerder toegang tot nieuwe dienstverlening dan kleine webwinkels. Deze grote webwinkels kunnen lagere tarieven eisen omdat ze de hele keten van verzamelen, vervoeren, sorteren en bezorgen efficiënter maken voor de pakketvervoerders.”

Kleinere spelers hebben minder mogelijkheden

Dit heeft tot gevolg dat de kleinere verzenders een beperkte onderhandelingsmacht hebben. Ze betalen daardoor hogere tarieven dan de grote spelers en krijgen ook niet altijd extra mogelijkheden zoals latere aanlevering van pakketten. “De grote verschillen in tarieven en voorwaarden op de pakkettenmarkt zouden een nadelig effect kunnen hebben op de concurrentiemogelijkheden van kleine en middelgrote webwinkels ten opzichte van grote webwinkels”, zo concludeert het ACM, dat hier verder geen nader onderzoek naar heeft gedaan, maar wel benieuwd is hoe spelers uit de markt dit ervaren.

De pakketmarkt in Nederland.
De pakketmarkt in Nederland.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten