Zonnebrillen.com: ‘Sinds de overname gaat het hard’

Zonnebrillen.com: ‘Sinds de overname gaat het hard’

Hoewel Mischa Tan, medeoprichter van Zonnebrillen.com, het bedrijf prima in eigen beheer had kunnen uitbouwen, ging hij liever een samenwerking aan met GrandVision. “We hadden mooie groeicijfers, maar onze ambities waren nog groter”, zegt de voormalig directeur, die al in het eerste jaar na de overname met 471 procent wist te groeien.

In december 2017 werd Zonnebrillen.com ingelijfd door miljardenspeler GrandVision; de optiekketen die in Nederland onder meer Pearl en Eye Wish exploiteert. Met zevenduizend winkels in ruim veertig landen is het bedrijf voornamelijk sterk in de fysieke retail. Dit doet het zeker niet onverdienstelijk, want in 2017 had de speler nog een omzet van 3,5 miljard euro.

Omzetstijging van 471 procent

Waar veel spelers zich laten overnemen omdat ze alleen geen toekomst zien, groeide Zonnebrillen.com ook sterk op eigen kracht. Het maakte al snel winst en mocht voor de overname meerdere FD Gazellen-prijzen in ontvangst nemen. Toch liet het zich eind 2017 overnemen door GrandVision. “De ecommerce-markt is volwassen geworden. Wil je écht concurreren, dan moet je in een absolute niche zitten of heel groot zijn”, licht Mischa deze keuze toe.

Voor hoeveel geld Zonnebrillen.com werd gekocht, mag Mischa helaas niet prijsgeven. “Laten we het erop houden dat beide partijen er blij mee zijn.” Voor GrandVision paste de overname in de wens om online te groeien, voor Zonnebrillen betekende het een flinke impuls van het werkkapitaal. “In de afgelopen twaalf maanden is er meer gebeurd dan in alle jaren ervoor. Ons doel was om honderd procent te groeien, we sloten 2018 af met een omzetstijging van 471 procent.”

‘Alles draait om schaalgrootte’

Dat het assortiment van ruim 10.000 brillen nu volledig op voorraad is, vormt een belangrijke reden voor deze enorme omzetstijging. “We waren gewend om veel met backorders te werken, maar dat hoeft nu niet meer.” Ook op het gebied van inkoop biedt de overname de nodige voordelen. “Vroeger kocht ik Ray-Bans per doos, nu per pallet.”

De scherpere inkoop wordt doorberekend aan de klant, waardoor de verkoop fors is gestegen. “In deze markt draait alles om schaalgrootte. Vroeger kregen we regelmatig de vraag of we korting konden geven, tegenwoordig bellen mensen om te checken of we wel echt zijn omdat we zulke scherpe tarieven hebben.”

Focus op Benelux

Vanwege de totaal andere werkwijze – Zonnebrillen.com is bijvoorbeeld een pure online speler – blijft de webshop een eigen label binnen dit grotere concern. “Op papier hebben we er 36.000 collega’s bij, maar in de praktijk voelt dit niet zo.” Zo opereren de bedrijven vanuit verschillende kantoren en ook de werkwijze blijft zo veel mogelijk hetzelfde. “Het is wat arbeidsintensiever, maar we sturen nog steeds een handgeschreven briefje mee met iedere bestelling.”

In tegenstelling tot GrandVision, dat wereldwijd een belangrijke speler is binnen de optiekmarkt, houdt Mischa het voorlopig liever wat dichter bij huis. “In de Benelux valt nog zo veel te winnen, dat we eerst hier met volle vaart vooruitgaan. In ieder geval de komende jaren zie ik nog voldoende groei in onze thuismarkt.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten