Zo veroveren Chinese verkopers Amazon

Zo veroveren Chinese verkopers Amazon

Chinese verkopers weten via inventieve en haast niet traceerbare manieren Amazon en eBay te veroveren. Op sommige zoektermen wordt 90 procent van de eerste twee pagina’s bezet door retailers uit China. Hoe doen ze dit toch en wat is er tegen te doen? “Veel kleine webwinkeliers kunnen hun zaak wel sluiten binnen 1 à 2 jaar!”

Die uitspraak hierboven klinkt als een boude stelling, maar er zit wel degelijk een gedachte achter. En die gedachte komt van Sebastian Feuster, admin en oprichter van de Duitse verkoperscommunity Sellerforum.

Chinezen beïnvloeden zoekresultaten

Hij heeft jarenlang online ballonnen verkocht, maar moet nu toezien hoe hij aan alle kanten wordt ingehaald door Chinese webwinkeliers die hetzelfde soort product veel goedkoper aanbieden. Maar ’t is niet alleen de prijs waarop hij verliest, de Chinezen weten ook zeer inventief de zoekresultaten in online marktplaatsen als Amazon en eBay te bestijgen.

In een uitgebreid topic op zijn site waarschuwt Sebastian andere webwinkeliers. “Veel verkopers hebben het niet in hun vizier of denken dat hen niks kan gebeuren, maar dit beïnvloedt bijna elke online winkelier, ongeacht het verkoopkanaal of het product dat ‘ie verkoopt.”

‘Veel webwinkeliers kunnen shop sluiten binnen 1 à 2 jaar’

Hij zegt zijn voorspelling zelfs nog bonter te durven maken: “Als dit zo doorgaat, kunnen veel kleine webwinkeliers – retailers die private label of noname verkopen – hun online shop wel sluiten binnen één of twee jaar.”

Sebastian heeft het met zijn online shop helaas zelf meegemaakt en heeft ook inzage gekregen in geheime WhatsApp- en Telegram-groepjes en denkt dus te weten hoe sommige Chinese retailers opereren.

‘Het gaat echt niet alleen om de lagere prijs’

“Allereerst: het gaat echt niet alleen om de prijs. Natuurlijk, zijn die in China lager, maar het gaat om het illegaal pushen van producten en het geld dat ermee gemoeid is.” Sebastian heeft zich een paar weken terug in diverse kringen bevonden en kon zo de uitgevoerde praktijken zelf uitproberen.

Optimalisatie van positie in Amazon

“Iedereen die via Amazon een product heeft gelanceerd en in diverse kringen informeert naar listing-optimalisatie, krijgt over het algemeen geweldige tips over kortingscodes via producttester-clubs en zoekwoord- en tekstoptimalisatie”, zo zegt hij.

Niet alleen gratis product, maar ook nog commissie

“De Chinezen gaan echter veel verder. Die laten mensen geld verdienen met Amazon-aankopen: de verkopers geven niet alleen gratis producten, maar doen er vaak nog geld bovenop. En waar het allemaal om draait? Om bestellingen en geverifieerde 5-sterrenbeoordelingen.”

"Met 10 euro commissie erbij", zo deelt een Chinese verkoper mee.
“Met 10 euro commissie erbij”, zo deelt een Chinese verkoper mee.

Hoog verschijnen in Amazon

Sebastian legt uit hoe het normaal gesproken, in versimpelde vorm, werkt bij Amazon. Als je veel goede productrecensies hebt en een paar verkopen per dag, dan stijg je al snel in de zoekresultaten, zelfs met een heel slechte productomschrijving. “Soms zie je zelfs de ‘Amazon Choice’-badge bij producten die amper een maand op de markt zijn”, zo zegt hij.

‘Na Chinese inmenging is concurreren schier onmogelijk’

En als het aanbod eenmaal hoog staat, is het nauwelijks mogelijk voor Duitse retailers om hun prijzen in dit segment voort te zetten. “In mijn branche komt 90 procent van de eerste twee pagina’s met zoekresultaten uit China. Wie op die lijst staat, vaak met onvermijdelijk hogere prijzen, heeft een echt probleem.”

Consumenten producten laten testen (waarna zij na het achterlaten van een recensie het product mogen houden) is in deze vorm verboden volgens de voorwaarden van Amazon en eBay, maar volgens Sebastian hebben ze er óf geen belang bij om dit te stoppen óf ze hebben de mogelijkheid niet, omdat er eigenlijk niks opvallends gebeurt op het platform. En toch is de Chinese aanpak bijna altijd hetzelfde.

‘Alleen al via Telegram 1000 testaanbiedingen per dag’

Sebastian legt uit dat in geheime WhatsApp- en Telegram-groepen en besloten Facebook-groepen per pagina nieuwe Chinese producten van Duitse handelsagenten of direct uit China via fake accounts worden gepresenteerd. “Alleen al via Telegram krijg ik momenteel dagelijks meer dan duizend verschillende aanbiedingen om iets te testen toegespeeld.”

Zo scoren Chinezen hoog in Amazon

Als tester moet je het gewenste product zoeken via Amazon, de aanbieder mailen, een link naar je Amazon-profiel delen en onderhandelen over de voorwaarden. Sommige verkopers willen namelijk geen beoordeling en anderen pas na vijf dagen. Hoe beter het eigen Amazon-profiel (bijvoorbeeld hogere rang of veel nuttig bevonden beoordelingen), hoe duurder de testproducten kunnen zijn.

Vervolgens krijgt de tester van de aanbieder bepaalde keywords, zoals bijvoorbeeld “gekleurde ballonnen”, de juiste productfoto en het e-mailadres van de verkoper. De tester zoekt vervolgens met deze keywords het product op in Amazon, plaatst dit product mét vergelijkbare artikelen in het winkelmandje, gooit vervolgens de niet-testitems weer terug en bestelt het gewenste product.

Na levering door Amazon wacht je twee tot drie dagen totdat de levering op de Amazon-site staat omschreven als “afgeleverd”. Vervolgens schrijf je een 5-sterrenbeoordeling met mooie, lovende woorden en voeg je wat foto’s toe.

De tester staat sterk

Zodra enkele dagen later de geverifieerde beoordeling op Amazon verschijnt, maak je er een screenshot van, neem je contact op met de verkoper en krijg je binnen enkele dagen de productprijs vergoed plus een mogelijke vergoeding via PayPal. “En ja, de vergoedingen komen in de regel erg snel, omdat de tester sterk staat: hij kan net zo makkelijk weer een negatieve recensie schrijven of het product terugsturen.”

‘Aankoopproces wordt doorlopen als een echte klant’

Sebastian ziet deze Chinese handelswijze als nieuw. “Zoals je ziet: geen Duits handelsdenken, geen Amazon Vine (Amazon’s eigen service waarbij fabrikanten beoordelingen kunnen krijgen voor hun producten die getest worden door vertrouwde Amazon-klanten), geen producttest-verloting, geen kortingscodes, niet eens communicatie via het Amazon-platform: het gehele aankoopproces wordt doorlopen als een echte klant.”

‘Ik kreeg moeiteloos 800 euro aan producten toegestuurd’

Webwinkelier Sebastian heeft deze methode zelf ook uitgeprobeerd als tester. “Binnen een paar dagen kreeg ik voor 800 euro aan producten ‘gratis’ thuisgestuurd en ik heb er zelfs niet eens moeite voor gedaan.”

Gaat niet alleen om het kleine spul uit China

Sebastian waarschuwt webwinkeliers die denken dat het hierbij alleen gaat om het “gebruikelijke kleine spul uit China.” “Dat klopt niet! Er worden niet alleen usb-kabeltjes aangeboden, maar eigenlijk alles wat je goedkoop in China kunt produceren. En dat is heel veel. Van huishoudelijke artikelen tot bureaustoelen en make-up. En van speelgoed en lampen tot kantoorartikelen, textiel en beamers. Zelfs producten van meer dan 100 euro passeren de revue.”

Voor Chinees geldt alleen de goede beoordeling

Volgens Sebastian is het: hoe goedkoper het artikel, hoe hoger de commissie. “Zo kun je bij behoorlijk saaie of goedkope items als smartphone-accessoires, seksspeeltjes of Globuli-wonderpillen 10 euro bovenop de aankoopprijs krijgen. Wat het ook kost, het belangrijkst zijn goede beoordelingen en snel in de zoekresultaten stijgen.”

Hoe belangrijk de beoordeling is voor de Chinezen kun je volgens de Duitser zien als je een recente Chinese aankoop maar één ster geeft. “Zonder met hun ogen te knipperen, bieden ze zo maximaal 50 euro via PayPal om je negatieve beoordeling te verwijderen.”

Testproduct wordt alleen in begin weggeven

Sebastian legt uit hoe van elk nieuw testproduct , afhankelijk van de branche, tussen de vijf en vijftig exemplaren gedurende een periode van maximaal vier weken gratis worden weggegeven. “Als het artikel vervolgens op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt of zelfs als Amazon Choice wordt aangemerkt, dan worden testers niet langer meer gezocht.

“Het balletje rolt en er slippen zelfs een paar echte beoordelingen tussen. Bovendien zullen leveranciers ook beoordelingen die hen het beste uitkomen als nuttig of behulpzaam aanvinken, om het aanbod uiteindelijk te optimaliseren.”

‘Handvol Duitse retailers opereren ook op deze manier’

Sebastian is de eerste om toe te geven dat er ook een handvol Duitse verkopers zijn die deze methode toepassen, maar: “95 procent is Chinees en zodra zij de topposities in een segment innemen, betekenen hun lagere prijzen dat er voor jou nog nauwelijks kans is op een goede verkoop.”

‘Stap af van private-label en noname-artikelen’

De ondernemer ziet het met name somber in voor verkopers die private-label of noname-artikelen verkopen. “Verkopers moeten niet verrast opkijken als ze in de komende kerstperiode nauwelijks van hun voorraad afkomen.” Volgens hem is voor veel kleine webwinkeliers de enige uitweg om over te schakelen naar echte merkproducten of om producten te verkopen die niet snel of goedkoop in China kunnen worden geproduceerd.

‘China, niet Amazon is het grote kwaad’

Sebastian sluit zijn tirade af met de overpeinzing dat velen wellicht Amazon beschouwen als de grotere slechterik die kijkt wat goed verkoopt en dan zelf deze producten verkoopt. “Maar is het echt zo? Ik vind de eigen merken van Amazon het minste kwaad, als je het vergelijkt met wat er momenteel uit China komt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten