Wiebkes Weihnachten opent derde pop-upstore via crowdfunding

Wiebkes Weihnachten opent derde pop-upstore via crowdfunding

Nadat Wiebke de Jong in 2015 voor het eerst een pop-upstore opende, kreeg ze de smaak goed te pakken. Dit jaar heeft ze voor de derde keer op rij een pop-upkerstwinkel. En niet zomaar één, de winkel van 180 vierkante meter is bijna een kerstmarkt op zich. “Ik kom elk jaar een stapje dichter bij mijn droom om een permanente kerstwinkel te openen.”

Wiebkes Weihnachten is één van de meest exclusieve in haar soort. Waar veel andere aanbieders producten uit China importeren om de kosten zo veel mogelijk te drukken, is het Wiebkes missie om een authentieke kerstbeleving te bieden met ambachtelijke kerstartikelen. Het idee ontstond toen Wiebke in de grootste kerstwinkel van Duitsland stond en zich als een 4-jarige in een snoepwinkel waande. “Dit gelukkige gevoel wilde ik uitdragen.”

‘Binnen luttele uren was de campagne gefund’

Het werd Wiebke al snel duidelijk dat de bank de benodigde 25.000 euro voor het openen van een tijdelijke winkel niet wilde financieren. “Via de bank kwam ik toen bij Kapitaal op Maat terecht, die wel in mijn ondernemerschap geloofde. Nadat de campagne live ging, was het project binnen vier uur volledig gefund. Het ging zo snel, het was bijna onwerkelijk.”

Ondanks dat de gekozen locatie toch niet optimaal bleek, kijkt Wiebke terug op een goede leerschool. “Ik dacht dat ik met een plekje op het centraal station in Den Haag de jackpot had, maar passanten liepen niet direct langs mijn shop en dat is voor mijn assortiment wel cruciaal.” Vorig jaar besloot Wiebke het daarom nogmaals te proberen, deze keer in het centrum van Amstelveen. Dat ging zo goed dat ze dit jaar een crowdfunding-project uitzette voor een winkel van 180 vierkante meter in het Amstelveense stadshart en een chalet op de kerstmarkt. “Misschien had ik het geld nu wel via de bank kunnen lenen, maar via de eerdere campagnes had ik al een groot aantal ambassadeurs verzameld”, zegt Wiebke.

Er waren zelfs investeerders die al hadden geïnformeerd of Wiebke weer met een nieuw project zou komen. Omdat de winkel dit jaar nog groter is en er ook een chalet moest worden gevuld, lag de financieringsbehoefte van 40.000 euro dit jaar fors hoger. Toch was ook deze campagne binnen luttele uren gevuld. Volgens Wiebke komt dit niet alleen doordat de schare trouwe investeerders steeds groter wordt, maar ook omdat ze in de weken voor de campagne de potentiële nieuwe crowd alvast wist te enthousiasmeren met behulp van vlogs.

‘De volgende stap is een permanente winkel’

Hoewel je zou verwachten dat de verkoop van kerstartikelen seizoensgebonden is, is Wiebke er het hele jaar druk mee. Zo staat ze buiten de piekperiode regelmatig op de Amsterdamse markt, waar het aangepaste assortiment gretig aftrek vindt. Ook de webshop, die ze vrijwel tegelijkertijd met de eerste pop-upstore lanceerde, begint steeds grotere vormen aan te nemen.

Wanneer de deuren van de pop-upkerstwinkel op 31 december worden gesloten, betekent dit dus niet dat Wiebke rustig achterover kan leunen. “Ik ben al druk bezig met het bedenken van initiatieven waarmee ik mijn naamsbekendheid kan vergroten. Want hoe leuk ik pop-upstores ook vind, met mijn volgende crowdfunding-campagne wil ik geld ophalen voor mijn permanente winkel.”

Wiebkes Weihnachten

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten