Crowdfunding voor je webwinkel

Crowdfunding voor je webwinkel

Een webwinkel kost geld. Soms weinig maar als je zelf vooraf je inkopen moet doen en wat geld aan marketing wilt spenderen ben je toch al snel duizenden euro’s kwijt. Crowdfunding kan dan de oplossing zijn om de start of juist doorgroei van je webwinkel te financieren!

Een webwinkel kan flink wat kosten. Niet alleen die website, visitekaartjes en verzenddoosjes, maar vooral de voorraad, marketingkosten en misschien zelfs wel je eigen levensonderhoud in de eerste maanden zonder winst! Het hoort bij het starten van een onderneming en wie het goed wil doen is vaak al snel veel geld kwijt. Geld dat niet iedereen zomaar op zijn bankrekening heeft staan.

Je webwinkel financieren via de bank is vaak lastig.

Bij de bank hoef je niet aan te komen met het idee van een webwinkel. Marketingkosten en de webwinkel zelf, brengen bijvoorbeeld nul aan onderpand. Tenzij je nog in loondienst bent, en dus op basis van je loonstrookje een lening krijgt, wordt het lastig. Als je alleen een webwinkel hebt is er geen zekerheid van een inkomen en mocht het misgaan dan valt er bij jou niets te halen. En dus haken de meeste banken af.

Crowdfunding de oplossing?

En dus moet je op zoek naar een investeerder. Dat kan durfkapitaal van een bekende uit je regio zijn, de vroegere Tante Agaath-lening, maar ook van vele onbekenden. Op het internet is de laatste jaren een nieuwe rage ontstaan waarbij je kunt investeren in ondernemingen door je in te schrijven via websites. Vaak kan dit vanaf een laag instapbedrag. Bijvoorbeeld twintig euro. Deze vorm waarbij een grote groep mensen samen garant staat voor een grote investering, wordt crowdfunding genoemd.

Via crowdfunding worden er geen onderpand of aandelen aangeboden.

Los van familie of vrienden die misschien investeren omdat jij het bent, wil een financierder er meestal wat voor terug. Naast dat deze zijn geld op den duur met winst terug wil, verwacht een bank verwacht onderpand en een investeerder bijvoorbeeld aandelen of zeggenschap. Via crowdfunding worden er meestal geen onderpand of aandelen aangeboden maar ook bij crowdfunding wordt er, naast een terugbetaling, een serieuze tegenprestatie verwacht. Maar juist daarom is deze vorm van financieren enorm interessant voor webwinkels. Tenslotte wil je uiteindelijk een onderneming starten waarbij een grote groep mensen geld naar jou overmaakt vanwege jouw aanbod. Waarom daar niet gelijk mee beginnen bij het financieren van je webwinkel?

Crowd gelijk je eerste klanten en verkopers?

In Nederland is de trend nog niet zo lang aanwezig, maar zijn er al verschillende websites die tientallen duizenden euro’s hebben ontvangen via crowdfunding. Gemiddelde bedragen die in totaal worden opgehaald liggen tussen de vijftig en honderdvijftig duizend euro. Ruim voldoende om een webwinkel mee op te zetten dus. Een overzicht van crowdfunding-mogelijkheden vind je hier.

Tegenover een investering kun je een waardebon instellen.

Om de crowd te stimuleren om te gaan investeren kun je er wat tegenover stellen. Veel crowdfunding-initiatieven geven bijvoorbeeld gadgets weg. Jij als webwinkelier hebt vaak nogal wat weg te geven! Zo kun je tegenover een investering, een waardebon instellen bijvoorbeeld. Stel dat iemand honderd euro in jouw webwinkel investeert die jij binnen vijf jaar moet terugbetalen, kun je hem in deze vijf jaar een unieke kortingscode bieden plus een waardebon die hij kan gebruiken in jouw webwinkel. Dat kan enorm stimuleren om snel een grote groep mensen te vinden die het wel zien zitten!

Natuurlijk kost dit je extra geld. Maar als je start met een gezonde marge, behoort een korting gerust tot de mogelijkheden en levert het je gelijk een eerste groep mogelijke klanten op. Mocht er toch iets misgaan is de kans klein dat ze het van de daken schreeuwen. Ze willen tenslotte dat jij succesvol bent anders krijgen ze nooit hun geld terug. De kans is dus groter dat ze constructieve feedback geven, en het bij succes het aan familie en vrienden aanraden!

Tegenprestatie makkelijker dan bij bank of investeerder

Wat je zoal weg kunt geven? Bij mensen die twintig euro investeren niet zoveel. Maar bij mensen die honderd of meer investeren, kun je er een waardebon of korting als tegenprestatie bieden. Mensen die een honderdtal investeren mogen meehelpen met het samenstellen van het aanbod van de webwinkel, of krijgen een eervolle vermelding op de website. Vanaf duizend krijgen ze inspraak in marketing- of promotieacties. Heb jij betere suggesties? De mogelijkheden zijn eindeloos!

Op deze manier bouw jij een klankbord op die een zeer sterke band heeft om jou een succes te maken. Je krijgt daarnaast geld, feedback, waarschijnlijk promotie en sterke mond-tot-mond reclame op de koop toe. En natuurlijk is het lastig om de eerste investeerders te vinden maar mogelijk kun je daarvoor je eigen groep vrienden of familie inzetten.

Succes!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten