menu

Wat doe jij met Sinterklaas?

webwinkel-acties met sinterklaasBegin december is het weer zover. Dan gaan de feestdagen weer van start met zoals altijd het gezellige Sinterklaasfeest. Maar ben jij er als webwinkelier wel op voorbereid? Doe jij iets bijzonders met sinterklaas? Zo nee, misschien heb je wel wat aan onze tips, om je webwinkel Sinterklaas-proof te maken!

De feestdagen staan altijd in het teken van allerlei acties om wat PR te krijgen, klanten net over de streep te trekken en die omzetpiek te genereren. In het verleden bestonden dit soort acties regelmatig uit gratis verzendkosten, langere retourperiodes, betere aanbiedingen of een groter aanbod. Maar laten we eerlijk zijn, in al die kortingen en acties is de rek er wel een beetje uit. Met vijf jaar crisis willen we als ondernemer wel wat anders dan nog meer korting bieden. En dus moeten we deze feestdagen met een ander soort actie komen! Wat doe jij bijvoorbeeld met Sinterklaas? Wij bedachten zeven mogelijke acties die jij ook kunt uitvoeren.
Je inpakpapier en verpakkingen aanpassen
Je kan je webwinkel natuurlijk opleuken met wat Sinterklaas-plaatjes hier en daar maar daarmee zorg je er nog niet voor dat de consument écht goed in de sinterklaasstemming komt. Nee, wat je kunt doen om dat wel te bereiken is in de week van sinterklaas al je bestellingen met speciaal sinterklaaspapier in te pakken. Je klanten krijgen echt het gevoel dat de goedheiligman met z’n zwarte pieten is langsgekomen, als ze hun bestelling op de deurmat of in de handen van de pakketbezorger aantreffen!
Elke 25 cent aan bestellingen is een pepernoot waard
Pepernoten (of kruidnoten, wat jij wil) zijn onlosmakelijk verbonden met het sinterklaasfeest. Jij kan deze kleine snoepjes ook goed gebruiken om je webwinkel nét wat leuker te maken dan die van de concurrent. Maak reclame met het feit dat iedere vijfentwintig cent aan bestellingen een pepernoot waard is. Dus als iemand bij jou bestelt voor twintig euro, lever jij een (punt)zakje met 80 pepernoten met de bestelling mee. Wedden dat dit kleine gebaar hartstikke enthousiast wordt ontvangen en dat je kunt rekenen op net iets meer/duurdere bestellingen dan normaal?
Bij bestelling kans op een Sinterklaas als bezorger
Als je een speelgoedwebwinkel runt of je verkoopt producten die gretig aftrek vinden bij kleine kinderen, dan is dit wat ons betreft een gouden greep. Creëer een actie waarbij mensen die in de week voorafgaand aan sinterklaas bij jou bestellen kans maken om hun bestelling bezorgd te krijgen door een echte Sinterklaas, op Sinterklaasavond!
Bij elke bestelling >€50 een cd met sinterklaasliedjes
Wat je ook kan doen, en wat jou misschien wel minder kost dan het inhuren van of het spelen voor sinterklaas, is het weggeven van een cd met sinterklaasliedjes bij elke bestelling boven bijvoorbeeld de vijftig euro. Een cd met sinterklaasliedjes heb je al voor een paar euro dus zo’n actie hoeft niet heel erg duur te zijn. 
Weekendje Barcelona… voor stoute klanten!
Ja, je leest het goed. Je gaat een stoute klant belonen. En waarom ook niet? Sinterklaas stuurt kleine kinderen toch ook naar Spanje en om dat zonnige land nou zo’n straf te noemen… Wat ons betreft kondig je deze actie nergens aan op je website, maar stuur je een (vaste) klant – die in de week voor sinterklaas bezig was met een bestelling te doen, maar uiteindelijk toch zijn winkelwagen verliet – twee vliegtickets en twee overnachtingen in een hotel in Barcelona, voor bijvoorbeeld de periode begin januari. Je kunt er vergif op innemen dat zo’n onverwachte stunt veel buzz zal genereren en de mond-tot-mondreclame die daaruit kan voortvloeien is je die pak ‘m  beet driehonderd euro aan onkosten toch wel waard?
Zet alles, of in ieder geval de bevestigingsmail, op rijm
Dat eerste, alles op rijm zetten, vergt misschien wat meer moeite en voorbereiding, maar het op rijm zetten van de mail die je standaard stuurt als een klant een bestelling voltooit, dat moet toch wel lukken? Zo niet, dan kun je altijd nog gebruikmaken van de vele online rijmwoordenboeken. Het leukste is natuurlijk als je in de bevestigingsmail ook de naam van de klant verwerkt in je rijmelarij, maar dat zou ook betekenen dat je iedere mail zelf moet versturen. Mocht je dat te veel moeite vinden, dan kun je ook van tevoren een rijmpje schrijven en die tijdelijk verwisselen met het sjabloon dat je normaal gebruikt voor je bevestigingsmail.
Deze laatste suggestie is voor PostNL
Onze laatste suggestie is direct gericht tot al die bezorgers van pakketjes. Straal nou eens écht uit dat je een Nederlands bedrijf bent en laat, in ieder geval op woensdag 5 december 2012, geselecteerde pakketjes bezorgen door als Sinterklaas verklede pakketbezorgers. Je scoort er als bedrijf geheid waarderingspunten mee als buurtbewoners een van top tot teen als goedheiligman verklede pakketbezorger uit een bestelbusje zien komen.

 

Tags

Reacties