WashBar: ‘Ik geloof niet zo in marktplaatsen’

WashBar: ‘Ik geloof niet zo in marktplaatsen’

Met haar webshop Ibizabully proefde Marlies Seuntiens al aan het ondernemerschap, maar sinds ze ook distributeur is van het merk WashBar behoort de orderverwerking tot de dagelijkse bezigheden. “Zodra de opstartfase achter de rug is, wil ik met vier retailers per maand groeien”, aldus de eigenaresse.

Begin 2018 lanceerde Marlies, die eigenlijk ICT-manager is, Ibizabully: een webshop gericht op bulldog-eigenaren. In haar zoektocht voor verzorgingsproducten kwam ze terecht bij het Nieuw-Zeelandse WashBar, een merk met uitsluitend natuurlijke producten. “Bulldogs staan bekend om hun huid- en vachtproblemen, waardoor je voorzichtig moet zijn met wat je ze geeft.”

De producten van WashBar sloegen niet alleen aan bij haar eigen hond Jack, maar ook bij andere bulldog-baasjes. Inmiddels vertegenwoordigt de WashBar-lijn ongeveer de helft van de verkopen van Ibizabully. Maar waar deze webshop zich met bulldogs op een zeer kleine niche richt, heeft WashBar producten voor honden, katten, paarden en tal van andere (huis)dieren.

‘Vier nieuwe retailers per maand’

Toen de Europese distributeur in 2019 wegens familieomstandigheden terug moest naar Nieuw-Zeeland, kocht Marlies de licentie om de distributie in de Benelux op zich te nemen. De Europese licentie vond ze destijds te kostbaar, maar naar verwachting zal Marlies binnen enkele maanden ook verantwoordelijk zijn voor de rest van Europa.

Verkoop liep al snel uit de hand.

Met de aankoop van de licentierechten veranderde de verkoop van (verzorgings)producten van een leuke bijverdienste in een uit de hand gelopen hobby. De orderverwerking werd een dagelijkse bezigheid en ook Marlies’ man moest concessies doen. “Aangezien de benodigde voorraad aanzienlijk toenam, werd de garage omgetoverd tot opslagruimte.”

Naast de eigen WashBar-webshop worden de producten ook verkocht door tien fysieke retailers en negen online spelers, waaronder Ibizabully. “Tot dusver heb ik de aansluiting van retailers wat vertraagd, omdat ik te weinig ruimte heb om een grote voorraad aan te leggen en op te schalen.” Zodra de nieuwe opslaglocatie in augustus een feit is – en Marlies’ man zijn garage weer terugkrijgt – is het streven om maandelijks vier nieuwe retailers aan te sluiten.

‘Ik geloof niet zo in marktplaatsen’

Waar menig online speler het afzetgebied graag vergroot door platformen in te zetten, blijft Marlies daar momenteel ver vandaan. “Voor WashBar geloof ik (nog) niet in marktplaatsen. Ik creëer dan een oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van onze wederverkopers. Bovendien ben ik bang dat de producten niet de aandacht krijgen die ze verdienen.”

Marlies legt uit dat een product als de natuurlijke vachtolie (om dieren onaantrekkelijk te maken voor ongedierte in het hoogseizoen) wekelijks gebruikt moet worden. Doe je dit niet – omdat je bijvoorbeeld gewend bent vanuit de chemische bestrijdingsmiddelen dat je het maar eens per maand hoeft te doen – dan verliest het zijn werking. “Die onwetendheid zal ongetwijfeld een negatieve impact hebben op het merk.”

Onwetendheid kan leiden tot negatieve impact.

In Amerika, waar WashBar al langer actief is en meer naamsbekendheid heeft vergaard, zijn de producten wel via Amazon te bestellen. “Het is daar bijna onmogelijk om het niet te doen, aangezien mensen hun zoektocht starten op Amazon in plaats van Google. Maar als het aan mij ligt, blijven we in Europa zo lang mogelijk bij de platformen vandaan.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten