‘Verkoopplatforms bedreiging voor retail’

‘Verkoopplatforms bedreiging voor retail’

Bijna 60 procent van de (mede)beslissers in retailorganisaties vindt de toename van het aantal verkoopplatforms gevaarlijk voor de sector. Toch denkt 45 procent van de ondervraagden dat kleine retailers het niet redden zonder samenwerkingen met platforms als Bol.com, Amazon en Wehkamp.

In opdracht van Microsoft Dynamics 365 ondervroeg IT-bedrijf Conclusion MBS 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, sales, ICT, inkoop en logistiek over samenwerkingen in de retail. Hiervan ziet 58 procent de toename van het aantal verkoopplatforms als dreiging. Het onderzoek geeft helaas niet aan waarom zij huiverig zijn voor deze ontwikkeling.

‘Samenwerkingen must voor voortbestaan retail’

Wat wel duidelijk wordt onder de ondervraagden is dat samenwerkingen een must zijn om te blijven bestaan. Volgens 38 procent is niet alleen de verkoop via marktplaatsen van belang, ook een samenwerking met andere retailers geeft bestaansrecht. Hierbij gaat het onder meer over shop-in-shops, pop-upstores en logistieke samenwerkingen.

Nog geen kwart werkt structureel samen.

Zeven op de tien (mede)beslissers vindt het waardevol voor de sector dat retailers samenwerken. Toch werkt nog geen kwart (24 procent) van de ondervraagden structureel samen met andere retailers. Op incidentele basis werkt 11 procent samen. Bijna de helft (47 procent) bundelt nooit de krachten met anderen. De administratieve rompslomp in de back-end-registratie is hier een belangrijke reden voor.

Spreiding verkoopkansen belangrijkste reden

Voor de (mede)beslissers die wel samenwerken is de mogelijkheid om producten op meerdere plekken onder de aandacht te brengen de belangrijkste reden. De populairste vormen zijn inkoopcombinaties (36 procent), franchising (28 procent) en samenwerkingsvormen met leveranciers, zoals shop-in-shops (28 procent).

Rene Altena, CTO bij Conclusion MBS, stelt dat samenwerkingen tussen retailers op meerdere vlakken voordelen kunnen bieden. Bijvoorbeeld op het gebied van voorraad, de in- en verkoop en de logistiek. “Het kan leiden tot meer aandacht voor je product, toegang tot een nieuw klantenbestand of een efficiënter gebruik van bronnen met betrekking tot opslag, inkoop en voorraad.”

Aanbod versterken met assortiment anderen

Het versterken van het productaanbod met het assortiment van een andere retailer is voor 36 procent een reden om samen te werken. Voor 34 procent is het gebruik van inslag-, inkoop- en/of voorraadfaciliteiten reden om de handen ineen te slaan.

Realtime uitwisseling data een must.

Wat de reden voor de samenwerking ook is, het is essentieel dat de systemen op elkaar aansluiten. “Als je bijvoorbeeld een shop-in-shop opzet bij een grotere speler is het cruciaal dat de systemen realtime informatie uitwisselen over de actuele voorraad en verkopen. Wat zijn de hardlopers, zijn er acties of hebben bepaalde producten korting?”, besluit Altena.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten