menu
lightspeed ecommerce

Vanhulley: ‘Schaalbaarheid ook voor ons een must’

Jaarlijks worden er in ons land zo’n 2,5 miljoen stukken textiel vernietigd. Eeuwig zonde vond Jolijn Creutzberg, die afgedankte overhemden sinds 2012 een tweede leven geeft via haar sociale onderneming Vanhulley. In 2019 kwam daar een b2b-lijn bij, waarmee ze de productie kan opschalen.

Het idee voor Vanhulley ontstond zo’n dertig jaar geleden, toen Jolijn van een oud overhemd een boxershort voor haar man maakte. Ruim vijfentwintig jaar bleef het concept in de ijskast, totdat ze – aangespoord door de mensen om haar heen – eind 2012 besloot om Vanhulley te lanceren. De naam is een verbastering van hullie, dat in het dialect zij of hen/hun betekent.

Van atelier naar opleidingsbedrijf

Voor Jolijn was het al snel duidelijk dat ze niet alleen textiel wilde hergebruiken, maar ook een sociale impact wilde maken. Dit doet ze door jaarlijks een groep van ongeveer vijftien vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een baan, opleiding en sociaal netwerk te bieden. “Dit zijn vooral vrouwen die geen diploma hebben en/of de Nederlandse taal niet beheersen.”

Binnen Vanhulley worden deze vrouwen begeleid bij het maken van boxershorts. Ook worden ze aangespoord om hun werknemersvaardigheden te ontplooien, de taal (beter) te leren en hun netwerk te vergroten. Daarnaast volgen ze een jaar lang via het ROC een entree-opleiding, zodat ze aan het einde van het jaar met een diploma de leerwerkplaats verlaten.

‘Ook in Amsterdam of Rotterdam is er zeker animo voor’

Inmiddels begeleidt Vanhulley de zesde lichting, wat betekent dat er al een kleine honderd vrouwen op weg zijn geholpen naar een betere toekomst. Momenteel is het bedrijf uitsluitend actief in Groningen, maar Jolijn zou het concept graag in andere steden willen introduceren.

Met een mooi concept dwing je nog geen bestaansrecht af.

“Ik weet zeker dat er ook in steden als Amsterdam en Rotterdam voldoende animo voor zal zijn”, stelt ze. Maar voordat Vanhulley gaat uitbreiden, zal eerst de productie omhoog moeten. “Je kunt nog zo’n mooi concept hebben, bestaansrecht dwing je er niet mee af. Schaalbaarheid is ook in onze niche een must.”

Introductie b2b-lijn een feit

Om de verkoop een impuls te geven, lanceerde ze vorig jaar een b2b-lijn. Hierin wordt gebruikte bedrijfskleding ingezet om relatiegeschenken te maken, zoals laptophoezen, babykleertjes en tassen. Gemiddeld verwerkt Vanhulley zo’n honderd bestellingen per maand. “Dit varieert van een consumentenorder om van een oud overhemd een boxershort te maken tot een zakelijke bestelling met de opdracht om enkele honderden tassen te maken.”

Door de b2b-lijn zijn we beter schaalbaar.

Eind vorig jaar kreeg Vanhulley van een ander atelier het verzoek om vijfduizend tassen te maken. “Aangezien alles handgemaakt is, hebben we dan inderdaad wel even stress”, zegt Jolijn. In de wens om meer schaalbaar te zijn, is Vanhulley vorig jaar begonnen om in de rustigere momenten alvast items te maken van stoffen die op voorraad zijn.

Jolijn vertelt op termijn een kleine (boxershort)fabriek te willen opzetten, zodat ze hiermee een stukje van de textielindustrie terug naar Nederland kan halen. Bovendien kan ze met dit initiatief ook enkele vrouwen die het traject al hebben doorlopen een baan aanbieden. “Jaren geleden was dit idee te hoog gegrepen, maar inmiddels is er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en een verantwoorde productie. De wereld lijkt klaar voor initiatieven als die van ons.”

Het atelier van Vanhulley.
Het atelier van Vanhulley.

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda