menu

United Wardrobe bereikt mijlpaal van 1 miljoen artikelen

Al tijdens de conceptfase zeiden de oprichters van United Wardrobe dat ze de grootste marktplaats voor tweedehands kleding ter wereld zouden bouwen. Zo ver is het nog niet, maar het bedrijf timmert lekker aan de weg. “De orders gaan richting de 100.000 per maand”, aldus mede-eigenaar Sjuul Berden.

Het idee voor de tweedehands kledingmarktplaats ontstond toen Sjuul gadesloeg hoe druk zijn drie zusjes waren met het up-to-date houden van hun kledingkast. Naast dat de dames onderling items ruilden, waren ze altijd online aan het speuren naar nieuwe aanwinsten. “Wat ze daar misten was een centrale plek waar ze veilig kleding konden aanschaffen.”

‘Met elke extra gebruiker groeit onze impact’

Initieel begon United Wardrobe in 2014 vanuit een duurzaamheidsperspectief. “Er wordt zo veel kleding geproduceerd in de wereld en slechts een fractie daarvan wordt actief gedragen.” Door een platform te lanceren waarop tweedehands kledingstukken kunnen worden verhandeld, wilde United Wardrobe de strijd aangaan met populaire fast-fashionketens als H&M en Zara.

Het concept slaat aan, maar niet op de manier waarop de oprichters het hadden bedacht. “We dachten dat het duurzaamheidsaspect op zichzelf al sterk genoeg was, maar uiteindelijk kiest de klant ook vanuit hun portemonnee.” Maar dit deert Sjuul niet. “Met elke extra gebruiker groeit onze impact op de kledingconsumptie.”

Van de drie miljoen geregistreerde gebruikers is negentig procent vrouw en veelal jonger dan 25 jaar. Per order berekent United Wardrobe transactiekosten van tien procent voor de verkoper, de koper betaalt een vast bedrag van 1,99 euro aan administratiekosten. Pas wanneer de koper het item goedkeurt, of de bedenktijd van drie dagen overschrijdt, wordt het geld overgemaakt naar de verkopende partij. Oplichting is volgens Sjuul hierdoor uitgesloten.

‘Huidige aanbod biedt al flinke groeikansen’

De eerste jaren richtte het bedrijf zich op het verbinden van kledingkasten van particulieren, maar sinds eind 2018 kunnen ook retailers hun restvoorraad aanbieden via United Wardrobe. “Onze missie is om alle kleding die overbodig is opnieuw de wereld in te sturen.” Naast thuisland Nederland is het bedrijf actief in België, Frankrijk en Duitsland. In andere Europese landen zal het platform gefaseerd worden uitgerold.

“Er zit nog zo veel groei in deze vier landen, dat we eerst hier willen opschalen”, legt Sjuul uit. Maandelijks verwerkt United Wardrobe zo’n honderdduizend orders, wat eigenlijk nog maar een fractie is van wat er verkocht zou kunnen worden. “Met een aanbod van één miljoen items betekent dit dat we maandelijks slechts tien procent verkopen. Dit percentage kan fors omhoog.”

‘Tien keer groter binnen een paar jaar’

Sjuul verwacht dat United Wardrobe binnen een paar jaar minimaal tien keer groter kan worden. Schaalbaarheid is hierbij essentieel, want pas wanneer je beter én goedkoper bent dan het alternatief kun je volgens hem het maximale uit je bedrijf halen. Om versneld te kunnen opschalen, haalde het bedrijf de afgelopen jaren 1,25 miljoen euro aan groeigeld op.

Vanwege de jeugdige leeftijd van de eigenaren werd gekozen voor venture capital. “We waren niet alleen op zoek naar vermogen, maar ook naar ervaring zodat we een professionaliteitsslag konden doorvoeren.” Het geld werd onder meer gebruikt om een nieuw, internationaal schaalbaar model te ontwikkelen, zodat het gaspedaal nog harder kon worden ingedrukt. “Waar we eerst met 120 over de snelweg gingen, doen we dit nu met 200 kilometer per uur.”

Nadat het bedrijf de eerste jaren met drie- tot vierhonderd procent groeide, ligt de verwachte stijging dit jaar op 250 procent. Voor de komende jaren voorspelt Sjuul een vergelijkbare trend. “We gaan vol gas door, net zolang tot we internationaal marktleider zijn met de grootste tweedehands marktplaats ter wereld.”

Tags

Reacties