Tweedehands markt biedt online kansen

Tweedehands markt biedt online kansen

De vraag naar tweedehands artikelen groeit. Alleen al voor kleding zou de tweedehandsmarkt de komende vijf jaar meer dan verdubbelen. Met name online liggen er start- en groeikansen voor zogenaamde re-commerce.

Wereldwijd neemt de vraag naar tweedehands producten toe. Met name online zijn de groeicijfers groot. Volgens Amerikaanse cijfers groeide fysieke tweedehands verkopen het afgelopen jaar met 9 procent, waar de online tweedehandsmarkt met maar liefst 49 procent toenam. Dat is ruim vijf keer zoveel als de offline markt.

Explosieve groei

In de Verenigde Staten waren tweedehands verkopen van kleding, zowel online als offline, al 24 miljard dollar waard in 2018. Experts verwachten dat de markt jaarlijks met dubbele cijfers zal groeien en binnen vijf jaar zelfs meer dan verdubbelt. De consument wordt hierbij, naast de voordelige prijs, gedreven door retro modetrends en duurzaamheidsoverwegingen. Aan de kant van de ondernemer kunnen logistiek en inkoop een uitdaging vormen, maar zal de vraag explosief groeien. Bovendien is er nog weinig concurrentie.

Waar veel fysieke retailers het zwaar hebben, doet de tweedehandswinkel het verbazingwekkend goed. In de Verenigde Staten hadden tweedehandswinkels tussen 2008 en 2016 structureel meer omzetgroei dan de traditionele detailhandel, en is de markt voor gebruikte producten meer dan verdubbeld. In dezelfde periode groeide het aantal tweedehands kledingwinkels in Nederland met 33 procent volgens het CBS, terwijl het aantal winkels voor nieuwe kleding daalde met nagenoeg 5 procent.

Tieners gaan meer tweedehands dan nieuw kopen

Naast de kringloop en hippe vintagewinkels heeft tweedehands verkoop veel groeipotentie online. Hierbij staat kleding met stip bovenaan. Marktonderzoek voorspelt dat onder de jonge generatie Z de aanschaf van tweedehands kleding binnen tien jaar zelfs groter is dan nieuw gekochte kledingstukken.

Het laatstgenoemde wordt alom bekritiseerd als ‘fast fashion’: eerstehands kleding die goedkoop, snel uit de mode en milieuvervuilend is. De consument winkelt dan ook steeds milieubewuster: 46 procent van de Nederlanders zegt duurzaamheid belangrijk te vinden tijdens het shoppen. Onder jongeren van 18 tot 25 jaar gaat dit volgens Rank a Brand zelfs om 56 procent. H&M wil ook een graantje van de duurzame trend meepikken en experimenteert al met tweedehands items in de Zweedse webshop van &Other Stories.

Online shop voor tweedehands kleding

In Nederland zijn er nog weinig online alternatieven voor de kringloop. United Wardrobe boekt succes op dit gebied, maar is van gebruikers afhankelijk voor haar assortiment. Vergelijkbaar met het populaire Marktplaats en Facebook Marketplace levert dit onduidelijke productfoto’s en een gebrek aan overzicht op. Bovendien moet je op zulke peer-to-peer-platformen erop vertrouwen dat wat je ziet is wat je krijgt, en het binnen een redelijke termijn wordt geleverd.

Het Amerikaanse Thredup en Duitse Rebelle slagen er wel in een uitgebreid aanbod tweedehands kleding te cureren en aantrekkelijk te presenteren. Rebelle levert ook aan Nederlandse klanten, maar doet dit tegen hoge verzendkosten. In Nederland lijken slechts The Next Closet en een handvol kleinere spelers hierop in te springen.

Tekst gaat door onder de foto.

Tweedehands kleding is weer helemaal hip, ook online..
Tweedehands kleding is weer helemaal hip, ook online..

Unieke tweedehands meubels

Naast kleding zijn woonartikelen een van de snelst groeiende segmenten op de tweedehands markt. Marktdata rapporteert dat meer consumenten meubels tweedehands kopen dan dat zij online nieuwe meubels aanschaffen. Naast de voordelige prijs zijn consumenten hierbij op zoek naar unieke producten, of willen zij oude meubels en woonaccessoires omtoveren naar hun eigen smaak.

Van de aankoopkanalen die consumenten voor meubels overwegen vertegenwoordigt de tweedehandsmarkt 14 procent volgens Marktdata, terwijl een eerstehands online aanschaf voor slechts 8 procent de voorkeur heeft. Ook hier zijn jongeren de voornaamste doelgroep: in de leeftijd tot dertig jaar gaf een ruime 18 procent de voorkeur aan tweedehands meubels.

Hoewel fysieke woonwinkels de webshop als grootste vijand zien, zou dit dus eigenlijk de tweedehands aanbieder moeten zijn. Het beste van beide werelden, een online tweedehands meubelwinkel, laat vooralsnog op zich wachten. Dit heeft deels te maken met de behoefte aan advies en ’touch and feel’ in het woonsegment. Toch zijn in Amerika Chairish en Aptdeco, evenals 1stdibs speciaal voor antiek, zeer winstgevende voorbeelden. In eigen land is Albeka een voorbeeld van het zakelijke segment in online tweedehands meubels.

Tweedehands luxeproducten

Luxeproducten hebben ook veel potentie op de tweedehandsmarkt door de oorspronkelijk hoge aankoopprijs en hoogstaande kwaliteit. Particulieren en verzamelaars hebben zodoende toegang tot zeer exclusieve artikelen tegen een voordeligere (hetzij nog steeds hoge) prijs.

Volgens Reuters is de markt voor tweedehands merkhorloges en sieraden 20 miljard dollar waard. Net als de tweedehands modemarkt blijft deze naar verwachting met dubbele cijfers groeien. Zo zag de directeur van het Amerikaanse Govberg Watches en Watchbox zijn tweedehands handel de afgelopen jaren met 40 procent per jaar stijgen. Ondertussen holt de markt voor nieuwe merkhorloges met dubbele cijfers achteruit, zoals in 2016 met een krimp van 10 procent.

Maar weinig merken wagen zich aan de tweedehands markt. Doorgaans willen zij de allure en exclusiviteit van hun merk beschermen. Een enkeling heeft wel het licht gezien. Het Zweedse bedrijf Richemont, met luxemerken als Chloé en Cartier in zijn portefeuille, kocht bijvoorbeeld verkoopplatform Watchfinder in 2018 om op deze markt in te spelen. Ook zijn er diverse online handelaren opgestaan, waaronder het Duitse Chrono24 en Amerikaanse TheRealReal. In Nederland zijn enkele kleinere spelers actief, maar liggen er nog genoeg startkansen in dit segment.

Overweeg webwinkel in tweedehands producten

Mocht je als ecommerce-startup nog op zoek zijn naar een gat in de markt, dan is een entree in de tweedehandsmarkt zeker een overweging waard! Je voegt niet alleen iets toe aan de verduurzaming van de (online) retail, je begeeft je ook op een (met name bij jongeren) hartstikke populair terrein. En er zijn vast genoeg niches die door tweedehands-aanbieders nog niet compleet veroverd zijn!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten