menu

Top 100 webwinkels Nederland vooral omnichannel-spelers

De Twinkle100 is weer uit en dat betekent een nieuwe lijst van de grootste webwinkels in Nederland. Onder de honderd grootste online retailers zijn relatief veel omichannel-spelers te vinden. Pure players daarentegen zijn sterker vertegenwoordigd in de Tweede100, de lijst met de net iets kleinere spelers.

Dat blijkt uit de Twinkle100 die vandaag is verschenen. Bol.com, wehkamp en Zalando zijn de drie grootste ecommerce-spelers in ons land, en dit zijn alle drie min of meer pure players. Maar juist dit type ecommerce-onderneming is niet sterk vertegenwoordig in de lijst van honderd grootste online retailers in Nederland.

Het zijn met name de bedrijven die zowel online als offline verkopen die de Twinkle100 bezetten. Van de 100 webwinkels zijn er 54 actief met ‘bricks & clicks’, 38 zijn pure players zonder showroom en de resterende 8 procent wordt gevormd door pure players die wel een of meerdere showrooms hebben.

Pure players zijn vooral te vinden in de Tweede100, een lijst met de nummers 101 tot en met 200, en in de lijst met grootste travel-retailers.

Type speler in de Twinkle100

Fashion & sport populaire branche

Organisator Twinkle Magazine keek ook naar de branches waarin de grootste webwinkels van ons land actief zijn. En wat bleek? Van de 200 grootste retailers behoort 39 procent tot de branche fashion & sport. Andere populaire branches zijn home & living en electronics & telecom. In de Twinkle100 zijn die laatste branche en de department stores sterk aanwezig, terwijl in de Tweede100 juist vooral veel retailers actief in fashion & sport zijn terug te vinden.

Twinkle100 branche

Crossborder-ecommerce

Meer dan 90 procent van de tweehonderd grootste online retailers biedt buitenlandse klanten de mogelijkheid om bij hen producten te kopen. Bij reisbedrijven is dat aandeel zelfs 100 procent. Maar toch claimt Twinkle dat veel Nederlandse webwinkels nog weinig succesvol zijn in crossborder-ecommerce. “Er zijn nog veel Nederlandse retailers die beperkt actief zijn in crossborder-ecommerce. Zo verzenden velen van hen nog maar naar een klein aantal landen en is de content op veel websites alleen in de Nederlandse taal beschikbaar.”

Crossborder-ecommerce Twinkle100

Tags

Reacties