menu

TheShopbuilders: ‘Dit jaar naar de 1200 webshops’

Begin dit jaar faciliteerde TheShopbuilders zo’n 750 webshops via hun platform. Daarmee groeide het afgelopen jaar met zo’n 50 procent en dit jaar staat zelfs een grotere groei op de planning. Wij gingen in gesprek met mede-eigenaar Gerald Boers over de kansen van het bedrijf.

In Nederland is TheShopbuilders nog een van de kleinere aanbieders als we kijken naar aantallen webshops, maar procentueel is het wel een van de snelst groeiende. “We zijn officieel op de markt vanaf 2015 en bestaan dus nog maar een paar jaar, maar verwachten binnenkort de mijlpaal van 1000 webshops te doorbreken”, geeft Gerald aan.

TheShopbuilders is onderdeel van een drukkerij en hielp daarvoor ook al ondernemers met een webshop, maar de afgelopen jaren is pas echt de versnelling ingezet. “Voordat we echt de marketing konden opschroeven moesten we er wel eerst voor zorgen dat we vergelijkbaar waren met aanbieders die al ruim tien jaar bestonden. We hebben een flinke inhaalslag moeten maken.”

‘Software nu vooral geschikt voor kleinere spelers en starters’

Ook 2019 wordt dus een ontwikkeljaar. Mede daarom richt het bedrijf zich nu ook specifiek op starters. Januari daarvoor altijd een belangrijke maand en Gerald zag afgelopen tijd ook weer extra drukte. “Op dit moment zien we inderdaad veel mensen die het even een kwartaal willen proberen. Voor nieuwe toetreders hebben we eigenlijk een heel fijn pakket. Juist omdat we een vrij nieuwe club zijn is onze software echt van deze tijd en voor starters nog goed overzichtelijk.”

‘Afgelopen jaar is de klantenservice sterk verbeterd’

Deze kersverse webwinkeliers vragen relatief veel om ondersteuning, maar dat is voor TheShopbuilders geen probleem. Afgelopen jaar is er sterk ingezet op de klantenservice, is livechat gelanceerd en telefonische ondersteuning toegevoegd. Ook verbeteren we onze software na aanleiding van bijvoorbeeld terugkerende vragen vanuit de support. “Gezien de reviews bij TrustPilot, hebben we hier grote stappen gemaakt en is het zaak dit niveau vast te houden.”

Dat een groot deel van nieuwe starters waarschijnlijk weer snel afvalt is voor Gerald geen probleem. “We hebben inderdaad sterke seizoensinvloeden, maar zien toch een grote groep die na een voorzichtige start er uiteindelijk wel geld mee verdient en verder investeert in de webshop.”

Met deze spelers groeit TheShopbuilders graag mee. “We proberen het natuurlijk voor te zijn, maar als spelers tegen de grenzen van de software aanlopen helpen we ze graag met maatwerk. We bedienen zelfs een aantal grote webshops die niet op onze software draaien, maar op WordPress of Magento. Daarmee kunnen we goed zien welke functionaliteiten we nog missen in onze software en die gaan ontwikkelen.”

‘Goede basis is belangrijker dan alle toeters en bellen’

Wel staat vast dat de basis stabiel, simpel en overzichtelijk moet blijven, voor zowel de beheerder als de bezoeker. “In ons webwinkels is het mogelijk veel functionaliteiten in- of uit te schakelen. Neem bijvoorbeeld de b2b-markt. Die wil vaak helemaal geen uitgebreide online kassa maar liever kopen op rekening. Ook online prijzen of de beschikbare voorraad zijn daar soms overbodig. Die zijn eerder functies aan het uitzetten dan dat ze toeters en bellen missen.”

Tags

Reacties