SEOshop Payments: de feiten
Eerder al kondigde SEOshop haar nieuwe paymentdienst aan. Leuk verhaal met wat pluspunten en verwachtingen, maar nog zonder tarieven of partner. Vandaag om twaalf uur gaat de dienst werkelijk live, maar nu hebben wij die laatste feiten gelukkig al op een rijtje staan voor jou. Want hoe scherp en volledig is dat SEOshop Payments eigenlijk?
De partner is Mollie. Dat is niet geheel onverwacht, aangezien beide partijen elkaar al goed kennen. Zo werken de twee al jaren samen en is Mollie waarschijnlijk ook nu al de meest populaire betaaloplossing binnen SEOshop. Met SEOshop Payments zal deze samenwerking dus nog verder worden geïntensiveerd. Mollie is een aanbieder met al enige historie en SEOshop heeft er blijkbaar het vertrouwen in dat deze aanbieder stabiel en flexibel genoeg is om de groei van de aanbieder bij te kunnen benen.
Maar dan… Hoe ‘branche-ontwrichtend’ zijn de tarieven?
De dienst was naar eigen zeggen disruptive en had een below market price. Hoge verwachtingen dus al worden die grotendeels ook wel waargemaakt. De tarieven zijn per pakket verschillend maar voor het Mediumpakket zijn ze 29 cent per transactie, plus – en die zagen wij even niet aankomen – vijf euro maandelijkse abonnementskosten.
Bij de duurdere pakketten zijn de transactiebedragen lager. Als Premium-klant van SEOshop betaal je 19 cent voor de transactiekosten. En (ook) dat is zeker scherp aangezien echt niet elke premiumklant zoveel transacties heeft. Daarnaast bieden ze scherpe creditcard-tarieven; 25 cent plus 2,2% bij het mediumpakket tot 15 cent en 1,8% voor de premiumklanten. Verder bieden ze ook verschillende gangbare betaaloplossingen zoals PayPal, Bancontact/Mister Cash en SOFORT aan.
Serieus scherpe tarieven dus al was die vijf euro per maand, die zelfs voor premiumklanten geldt, voor ons wel even een verrassing. Zeker aangezien Mollie, die dit alles technisch mogelijk maakt, dat bijvoorbeeld zelf niet hanteert. Even rekenen dus. Bij Sisow, een andere bekende aanbieder die als goedkoop bekend staat in de markt en die ook al op SEOshop is aangesloten betaal je 45 cent per transactie. Fors meer per transactie dus maar je hebt er geen maandelijkse abonnementskosten mee. Als je puur en alleen iDeal-betalingen hebt in je webwinkel ben je met minder dan dertig bestellingen per maand met de combinatie Sisow en SEOshop dus goedkoper uit dan wanneer je SEOshop gebruikt in combinatie met haar eigen Payments-oplossing.
Echt iets betekenen voor spelers met transacties
“Dat klopt”, bevestigt Max Verduyn, CFO binnen SEOshop. “Onze Payments-oplossing heeft enkele unieke voordelen ten opzichte van andere aanbieders, maar als we alleen iDeal-tarieven vergelijken kan ik me voorstellen dat een nieuwe starter die niet weet of hij wel dertig transacties heeft in de maand eerst voor een andere betaalkassa kiest. We behouden natuurlijk gewoon ons brede aanbod aan PSP’s en voegen daar nu onze eigen oplossing aan toe. Daarin wilden we écht iets betekenen voor spelers die wel al transacties hebben en die graag willen groeien en goede variabele kosten willen.”
“De dienst is er vooral op gericht om bestaande webwinkeliers of nieuwe starters met duidelijke ambities een echt concurrerend tarief te kunnen bieden waar ze wat mee kunnen. We hebben veel klanten waarvoor het nieuwe tarief op jaarbasis honderden euro’s goedkoper gaat zijn. Die profiteren nu echt van de voordelen van de groei van het complete SEOshop-netwerk.”
SEOshop richtte zich met haar tarieven en oplossing al langer op de markt van overstappers en net als het recent gelanceerde premium-model is ook dit een teken dat ze vooral op die wijze verder willen groeien. Payments wordt vanmiddag gelanceerd in de Benelux. In het eerste kwartaal wil de aanbieder ook in andere landen van Europa de dienst gaan aanbieden.
Reacties