‘SEO voor zand of Magic-kaarten is onvergelijkbaar’

‘SEO voor zand of Magic-kaarten is onvergelijkbaar’

Hoe vindt een ervaren SEO-specialist de juiste trefwoorden? En dan niet alleen trefwoorden die bij je site passen of die betaald interessant zijn, maar ook: hoe vind je een goed trefwoord voor Google’s featured snippet of hoe organiseer je de volgorde waarin je het aanpakt? En welke tools gebruikt een SEO-expert? In de SEO-workshop van Webwinkelcommunity werd het zaterdag tot in detail uitgelegd.

De Webwinkelcommunity is een afgeschermde online club van webwinkeliers en selectief toegelaten vakspecialisten. Daarvoor zijn natuurlijk veel alternatieven op het internet te vinden, maar het verschil hier is dat ook zoekmachines buiten worden gehouden. De topics vind je dus niet terug in Google. Belangrijk als je twijfelt over de verkoop van je webshop, een Google-penalty of een negatieve situatie met een klant.

Webwinkelcommunity: besloten club van webwinkeliers

In de besloten community komen logischerwijs veel juridische vragen langs als “mijn teksten zijn gekopieerd door een concurrent”, “mijn leverancier trekt een ander voor” of “hoe ga ik om met een retournering die alle fatsoensregels overtreedt?”. Dit soort zaken bespreek je liever niet in het openbaar en om nu een jurist te bellen bij elke boze klant, gaat veel spelers ook wat te ver. Maar daarnaast wordt het forum ook actief gebruikt voor vragen die eigenlijk best prima zijn maar, waarbij je simpelweg liever niet hebt dat je klanten of concurrenten meelezen. Bijvoorbeeld omdat je open wilt kunnen zijn over je strategie, marges of conversie.

Online, maar regelmatig ook offline

De leden kunnen online de community bezoeken, maar zo nu en dan worden er ook offline bijeenkomsten gehouden. Afgelopen zaterdag werd deze qua locatie en lunch geheel verzorgd door Zandcompleet en was het onderwerp SEO. Je zou denken: welke webshop heeft daar geen baat bij? Maar om diverse redenen bleken onverwacht veel leden juist deze editie over te slaan. Wat overbleef was een klein clubje uiteenlopende online spelers. Maar die kregen dan ook alle aandacht!

Maatwerk SEO-workshop voor gevorderden

Daar waar een SEO-workshop normaal gesproken vrij algemeen is en vooral op de basistechnieken ingaat, kon deze, door het beperkte groepje, gelijk vanaf de eerste minuut de diepte in. Patrick Heijmans, een ervaren SEO-specialist, nam ons mee in hoe hij normaal gesproken begint als hij een site analyseert voor optimalisatie. In plaats van een voorbereide presentatie toonde hij live hoe hij via diverse tools een analyse maakt. In enkele minuten tovert hij zo een lijst met relevante trefwoorden, concurrentieanalyse, moeilijkheidsgraad en bezoekersanalyse per trefwoord.

Vervolgens legde hij uit hoe hij dit zou rangschikken en waar hij de kansen ziet. En, omdat het toch een klein clubje was, werden deze voor iedereen ook nog kort persoonlijk toegespitst. Want SEO mag dan vaste technische factoren hebben die voor iedereen gelijk zijn, als je doelgroep dat niet is kan het zomaar zijn dat je strategie enorm uiteenloopt. Dat bleek wel tijdens de workshop. Uit de getoonde SEO-tools bleek al snel dat de SEO van een webshop in Magic-kaarten op best veel punten verschilt van een webshop in kinderspeelgoed of een shop die online zand verkoopt.

Autoriteit en invloed van sites als Facebook of YouTube

Zand is zand, dus op hoeveel trefwoorden kun je optimaliseren? Patrick toonde feilloos en in zeer korte tijd een complete SEO-strategie. Inclusief mogelijke kansen voor featured snippets, autoriteit opbouwen of verwante zaken als YouTube en Adwords. Al kwam aan de discussie over aanvullend adverteren in zoekmachines al snel een einde nadat duidelijk werd dat eigenlijk geen van de deelnemers daar nog iets mee wilde.

Want nadat we Patrick aan het werk hebben gezien, lijkt vindbaarheid op relevante zoektermen opeens bereikbaarder dan ooit. Hij had de deelnemers de ogen geopend. En aan het einde van de dag bleek dat dit gevoel wederzijds is geweest. Hoe kleiner de groep, hoe interactiever en opener een workshop kan zijn. De kans is daarom groot dat bij een volgende workshop entree en een maximum aan deelnemers wordt gehanteerd.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten