menu

SendCloud wil heel Europa in na investering

Pakketstapelaar Sendcloud heeft van TIIN Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij een investering van 2 miljoen euro ontvangen en wil daarmee de Europese ecommerce-markt openbreken. Ook daar zal het zich richten op de kleinere en middelgrote webwinkels met volumekorting bij grote vervoerders.

Met een investering ter waarde van 2 miljoen euro door TIIN Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij wil SendCloud Europa in. Aangezien de Europese verzendmarkt nog steeds sterk gefragmenteerd is, is daar nog voldoende te realiseren, zo zegt CEO Rob van den Heuvel. “Stel, een Nederlandse fashion-webwinkel verstuurt een pakket naar Spanje. Dit kost al snel meer dan vijftien euro. Om nog maar te zwijgen over de kosten en het ongemak van een eventuele retourzending.” Voor een webwinkelier wordt het zo moeilijk zich te kunnen profileren in een internationale markt. “Grote spelers als Zalando kunnen met vervoerders afspraken maken. Kleine shops kunnen dit niet.”

Eén Europees verzendnetwerk
De Europese Commissie vindt dat er één Europees verzendnetwerk gecreëerd moet worden, want de huidige situatie zou de groei van crossborder-ecommerce in Europa alleen maar remmen. De recente investeringsronde moet SendCloud helpen om dit jaar uit te breiden naar diverse Europese landen en zo een sterk Europees verzendnetwerk te creëren. Door het combineren van vervoerders in diverse Europese landen en gebruik te maken van de kracht van meerdere webwinkels in één online platform, denkt het bedrijf de oplossing in handen te hebben. “Wij gaan allereerst één Europees netwerk maken van bestaande pakketpunten, postkantoren en pakketautomaten. Hierdoor kan de webwinkel gemakkelijk en voordelig pakketten verzenden en laten retourneren door heel Europa”, aldus Van den Heuvel.

SendCloud werd in 2012 opgericht door Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou, nadat ze als webshopeigenaren slechte ervaringen hadden met het versturen van bestellingen. Het online verzendplatform helpt webwinkels met het optimaliseren van hun verzendproces. Dit doet het door samen te werken met diverse vervoerders in Europa. “Door het collectief inkopen bij grote vervoerders zoals DHL, PostNL en same-day-deliverynetwerk Fadello ontvangen wij volumekorting die wij doorberekenen aan onze klanten”, zo legt Van den Heuvel uit. Er werken momenteel 27 mensen bij SendCloud, dat actief is in Nederland, België en Duitsland.

Tags

Reacties