Ruim 1 op 3 Nederlandse online shoppers koopt cross-border

Ruim 1 op 3 Nederlandse online shoppers koopt cross-border

Dit jaar heeft 37 procent van de Nederlandse online shoppers tenminste één of meerdere aankopen in het buitenland gedaan. Bijna een kwart van hen (24 procent) besteedt zelfs meer dan de helft van hun totale online uitgaven aan websites gevestigd in het buitenland.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek [pdf] naar cross-border ecommerce dat PayPal en Ipsos nu voor de derde keer hebben gedaan. Het ondervroeg hiervoor 28.000 consumenten uit 32 verschillende landen en daar zat ook Nederland bij. En dat levert wat leuke cijfertjes op over cross-border ecommerce.

Zo heeft 72 procent van de Nederlandse volwassenen die online actief is een of meerdere aankopen gedaan bij een webwinkel in de afgelopen twaalf maanden. Daarvan verwacht iets meer dan een kwart dat hij of zij de komende twaalf maanden online meer gaat uitgeven. Dit komt met name door het gemak dat online shoppen met zich meebrengt en de verwachting dat verzending goedkoper wordt.

Veilig betalen en gratis verzending stuwen cross-border ecommerce

Van de Nederlandse online shoppers heeft 37 procent dit jaar iets online gekocht in het buitenland. En één op de vier van deze cross-border shoppers geeft zelfs meer dan de helft van alles wat ze online besteden uit over de grens. Volgens het onderzoek zijn veilige betaalopties en gratis verzending de grootste drijfveren om cross-border te shoppen.

Cross-border shopping

Nederlanders hebben uiteraard ook redenen om níét over de grens online te shoppen. De voornaamste factoren die ons ervan weerhouden om cross-border te winkelen zijn hoge verzendkosten, extra toeslagen en zorgen over de bezorging van de bestelling. Verzend- en importkosten moeten volgens PayPal dan ook betaald zijn en duidelijk worden beschreven. “Klanten willen geen lang en omslachtig betaalproces doorlopen, om er aan het einde achter te komen dat toeslagen en belastingen nog niet bij de prijs waren inbegrepen.”

Verzendkosten en missen betaalmethode zorgen voor winkelwagenverlaters

Natuurlijk wordt soms ook wel een poging gedaan om online te shoppen in het buitenland, maar dan wordt het winkelwagentje vroegtijdig verlaten. Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna een derde van de Nederlandse online shoppers dit deed het afgelopen jaar. Vooral de verzendkosten en het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode vormen hierin de voornaamste redenen.

PayPal en Ipsos vroegen online shoppers ook waarom ze bij buitenlandse webwinkels kopen. Meer dan de helft (54 procent) zegt dat het ze niet uitmaakt waar de bestelling vandaan moet komen, als de prijs maar goed is. In Nederland wordt vooral gekocht bij webwinkels in Duitsland (15%), China (13%) en het Verenigd Koninkrijk (12%). Vooral bij die eerste twee landen geeft een lagere prijs vaak de doorslag, terwijl het kunnen kopen van producten die in Nederland niet verkrijgbaar zijn, voor 62 procent van mensen die in de UK shoppen de belangrijkste motivatie is om daar te winkelen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten