Reliving.nl: ‘In 5 jaar meer dan vertienvoudigen’
Reliving.nl begon vier jaar geleden als kleine Instagram-gemeenschap. Inmiddels telt de vintage marktplaats 20 duizend klanten in Nederland en België en lopen er samenwerkingen met De Bijenkorf en FonQ. Nu zijn er plannen om het team en het platform verder uit te bouwen. CEO Ananda van Doorn: “We willen de grootste interieurmarktplaats van West-Europa worden.”
Sinds donderdag loopt er een campagne via Oneplanetcrowd. CEO en mede-oprichter Ananda van Doorn: “De markt voor tweedehands kleding groeit momenteel 11 keer zo snel als fast fashion. Dit willen wij bereiken voor meubels.”
‘Drempel voor tweedehands aankoop wegnemen’
Reliving.nl is opgericht in 2019, vertelt Van Doorn: “Ik kocht zelf vaak tweedehands kleding via online platformen en verbaasde me erover dat er nog niet zoiets voor meubels bestond. Je kan wel op Marktplaats en Facebook Marketplace terecht, maar de klantervaring is hier erg wisselend en je moet de bestelling vaak zelf ophalen.”
‘Mensen hebben behoefte aan een stukje garantie.’
Daarom wil Van Doorn samen met mede-oprichter Jody Klaassen de drempels voor een tweedehands aankoop wegnemen. “Uit ons marktonderzoek blijkt dat mensen geen zin hebben om eindeloos door advertenties te scrollen en behoefte hebben aan een stukje garantie. We zorgen daarom voor een mooie selectie vintage en tweedehands artikelen. Daarnaast bieden we een kopersbescherming.”
Klanten kunnen het item zelf ophalen of een paar mogelijke bezorgdagen doorgeven. Van Doorn: “Brievenbuspakketjes doen we via PostNL en voor vrachttransport werken we samen met Brenger. Die partij maakt gebruik van bestaande transportroutes, zodat er minder milieuvervuilende ritten nodig zijn.”
Meer dan 20.000 klanten in Nederland en België
De marktplaats begon ooit als een kleine Instagram-gemeenschap, vertelt de CEO. Nu telt Reliving.nl ruim 5.500 verkopers en meer dan 20.000 klanten in Nederland en België: “Verkopers op ons platform zijn zowel particulier als zakelijk, maar zakelijke aanbieders zorgen wel voor het gros van het aanbod. En we krijgen nog dagelijks tientallen aanmeldingen van potentiële verkopers.”
Inmiddels lopen er samenwerkingen met retailgiganten als De Bijenkorf en FonQ. Sinds 2021 zijn ook twee impact-investeerders ingestapt: iFund en Fair Capital. Daarvoor deed Reliving.nl het nog op eigen kracht. Van Doorn: “Met de investeerders konden we onze marketing opschroeven en professionaliseren. Ter illustratie: in 2022 waren we voor 80 procent afhankelijk van betaalde marketing. Nu is dat nog maar 45 procent.”
‘De afgelopen 4 jaar hadden we een jaarlijkse omzetgroei van 330%.’
“In de afgelopen 4 jaar hebben per jaar een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld 330% gehad en de komende vijf jaar willen we meer dan vertienvoudigen.” Dat is haalbaar in een steeds volwassenere markt, zegt Van Doorn. De Europese markt voor tweedehands kleding groeit op dit moment 11 keer zo snel als fast fashion en is naar verwachting de grootste in 2030, zo onderzocht Cross-Border Commerce Europe. “Dat willen wij bereiken voor meubels.”
‘Toevoer van tweedehands producten is oneindig’
Er loopt nu een crowdfundingcampagne om de groei te financieren. Daarmee hoopt het bedrijf anderhalf miljoen euro op te halen. “We willen ons kleine team van 9 uitbreiden om de marketing verder op te schroeven. Daarnaast willen we het platform doorontwikkelen.”
Het ontwerp kan wel een opfrisbeurt gebruiken, vertelt Van Doorn, en de capaciteit moet omhoog. Reliving.nl organiseert nu al live shopping-sessies om producten te laten zien, maar wil dat nog veel meer doen: “De verkoper kan dan live vragen beantwoorden en nog even dat ene hoekje van het meubel laten zien. Zo maak je een tweedehands meubel kopen nog fijner en makkelijker.”
‘We willen zeker naar Duitsland en Frankrijk, maar ook Scandinavië.’
Daarnaast is er de ambitie om verder Europa in te trekken: “We willen zeker naar Duitsland en Frankrijk, maar ook Scandinavië”, zegt de CEO. Deze landen staan dan ook hoog in de top Europese landen die meubels weggooien. Jaarlijks worden meer dan 10 miljoen meubels door consumenten afgedankt in Europa, blijkt uit onderzoek: “Het gros daarvan kan nog prima een paar rondes mee. Zeker omdat oude meubels vaak van betere kwaliteit zijn.”
‘Grootste interieurmarktplaats van West-Europa worden’
Natuurlijk is de consument wel voorzichtiger geworden in tijden van inflatie, zegt de mede-oprichter: “Wij hebben als voordeel dat we geen hoge kosten kwijt zijn aan eigen magazijnen en logistiek. We zijn heel asset-light en kunnen daardoor makkelijker schalen.
Reliving.nl heeft als doel om binnen 10 jaar de grootste interieurmarktplaats van West-Europa te worden. De constante toevoer van tweedehands producten is een zegen in deze markt, aldus Van Doorn: “De meubelmarkt en ecommerce hebben het zwaar met toeleveringsproblemen. Daar hebben wij in elk geval geen last van: onze markt is oneindig. Het aanbod groeit constant en je kan hetzelfde product meerdere keren verkopen.”
Reacties