menu
winkelmandje

Pure players maken meeste omzetgroei

De omzet van pure players, webwinkels die alleen online actief zijn, steeg vorig jaar met 23 procent. In dezelfde periode groeide de omzet van webshops die ook fysieke vestigingen hebben met 14,9 procent. En dat terwijl beide type winkels in 2015 nog even hard groeiden.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag bekend. Die keek naar de ontwikkeling van de online omzethandel in de periode januari tot en met november 2016. En daaruit kwam dus naar voren dat de zogeheten pure players in die periode qua omzet harder groeiden dan hun branchegenoten die wél stenen winkels hebben.

Gezamenlijk hebben de webwinkels, dus zowel die met als zonder fysieke vestigingen, bijna twintig procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2015, toen hun omzet nog met 21,5 procent toenam.

Ontwikkeling online omzet in 2016

32.160 pure players in Nederland

Volgens het CBS waren er vorig jaar 32.160 pure players actief in Nederland. In 2015 waren er nog 29.250 webwinkels zonder vestiging, wat betekent dat het aantal pure players in een jaar tijd met bijna 10 procent is toegenomen. De groei bij dit type webwinkels werd vooral waargenomen in de categorie ‘voeding’ (14% groei) en ‘overige non-food’ (13,6% groei). Daar was weliswaar de meeste groei te vinden, maar de meeste pure players verkopen vooral kleding (25,4%) en huis- en tuinartikelen (16%).

Weinig pure players in Zeeland

Vooral in Zuid-Holland, Noord-Holland en Limburg nam het aantal pure players het snelst toe, terwijl er weinig groei waarneembaar was in Zeeland en Overijssel. Zeeland is ook de provincie waar het minste aantal pure players is gevestigd. Met slechts 480 webwinkels zonder stenen winkel zijn ze goed voor slechts 1,5 procent van alle pure players in Nederland.

Toename van pure players in Nederland

73% kocht online in 2016

Vorig jaar had bijna driekwart (73%) van de Nederlanders – het CBS rekent iedereen van 12 jaar en ouder daartoe – wel iets gekocht online. En dat is toch weer een stijging ten opzichte van 2015, toen het percentage 70 procent bedroeg. Die groei is vooral te danken aan het aantal senioren dat de weg naar het web weet te vinden. Het aantal webshoppers in de leeftijdsgroep 65-75 groeide van 45 naar 50 procent in een jaar tijd. Wij Nederlanders bestellen online vooral levensmiddelen, kleding, huishoudelijke spullen en reizen.

Tags

Verder lezen

Reacties