Prepshop heeft nieuwe eigenaar
Prepshop is de eerste en bekendste prep-webwinkel van ons land. Nadat Jeroen Klaassen, de oprichter van de shop, toe was aan een nieuwe uitdaging is deze overgenomen door Luuk van de Ruit, die hier vanwege de potentiële groei een buitenkans in ziet.
Hoeveel preppers er precies zijn, is niet bekend aangezien de doelgroep er niet mee te koop loopt. “Niemand wil dat de hele buurt bij jou op de stoep staat zodra er een calamiteit uitbreekt”, zegt Luuk, zelf een ervaren prepper. Via een forum maakte hij kennis met Prepshop, waar een groot deel van zijn eigen spullen voor zelfredzaamheid vandaan komt.
Toen hij vorige week een mail ontving dat er een opheffingsuitverkoop was, zag hij meteen kansen. “Het is een geweldige nichemarkt. De community is hecht en de potentie is enorm.” Dankzij zijn eigen behoefte aan zelfredzaamheid heeft de prepperswereld weinig geheimen voor Luuk. Ook zijn ervaring in de ecommerce-branche moet ervoor zorgen dat Prepshop snel weer op haar oude niveau zit.
‘Duizend orders per jaar moet lukken’
Gezien de overnamekosten en de investering in de nieuwe voorraad is het streven om in 2020 minimaal 100.000 euro om te zetten. “Of dit reëel is, kan ik pas over een halfjaar zeggen, maar ik verwacht makkelijk duizend orders per jaar te kunnen versturen.” Het forum – dat volgens Luuk de drijvende kracht was van Prepshop – gaat hier een belangrijk aandeel in krijgen.
Hij vertelt dat leden er niet alleen informatie uitwisselden, ook werd de input op het forum door de eigenaar gebruikt om gerichte inkoopacties te doen. “Momenteel bestaat het assortiment uit zo’n zeventig producten, volgende maand moeten dit er minimaal tweehonderd zijn.”
‘Focus ligt vooralsnog op Nederland’
Bij preppen wordt vaak gedacht aan het vergaan van de wereld. Hoewel Prepshop ook gasmaskers, noodrantsoenen, powerbanks en opvouwbare zonnepanelen verkoopt, heeft het ook producten voor kleinere calamiteiten. “Vorige week zorgde een breuk in een transportleiding ervoor dat duizenden mensen urenlang zonder water zaten. Hadden ze een waterfilter gehad, dan hadden ze gewoon hun kopje koffie met gefilterd slootwater kunnen drinken”, zegt Luuk.
In eerste instantie richt de ondernemer zich op de Nederlandse en Belgische prepper, maar na verloop van tijd wil hij andere EU-landen erbij pakken. Ook wil hij in lijn met zijn voorganger events organiseren voor de doelgroep, zoals de drukbezochte sheltercampings. “Ik ga ervan uit dat mijn activiteiten aanslaan en dat de shop draait als nooit tevoren. Mocht het toch tegenvallen, dan ben ik met honderden producten en duizenden kilo’s houdbaar voedsel in ieder geval zelf voorbereid op elk denkbaar scenario.”
Reacties