menu

Pay.nl: ‘Veiligheid is ons speerpunt’

De markt van PSP’s staat momenteel onder druk en dus staat dit weblog bol met nieuws over betaalproviders. Zowel mooie groeicijfers als onze verbazing over stilte, tarieven of posities. Eén partij kwam in geen van die artikelen voor en dus werd het tijd om Olaf Kok, de man achter Pay.nl, eens goed aan de tand te voelen. Hoe nuchter deze Tukker ook is, duidelijk wordt dat het lekker gaat en de ambities er niet om liegen!

Pay.nl is een relatief kleinere PSP qua bekendheid en qua transacties, maar wel een snelle groeier. Als we Olaf, met vijftig procent van de aandelen mede-eigenaar van het bedrijf, de gedeponeerde jaarcijfers voorleggen geeft hij aan dat er voor 2016 wordt gemikt op een verdubbeling. Zowel in transacties als bedrijfsomvang. In 2014 waren er nog 13 medewerkers, terwijl vorig jaar zijn team uit 27 medewerkers bestond. “Alleen onze klanten groeien al zo’n dertig procent in transacties en dit jaar willen we aardig wat marktaandeel erbij pakken. Daarnaast is Pay.nl nu al één van de meer gezondere betaalproviders.”

Pay.nl is als merknaam nog niet eens zo oud, maar de organisatie heeft wel een langer verleden. Als we Olaf daarnaar vragen, windt hij er geen doekjes om. “We hebben veel transacties in de erotiekbranche gehad en dan heb ik het niet over de sites van Beate Uhse. Overigens zal je dat bij alle spelers zien die qua historie teruggaan tot pak ‘m beet 2001. Toen was het gokken of erotiek waarin je (creditcard-)transacties kon verwerken. Ecommerce was toen niet zo groot. We hebben daar enorm veel van kunnen leren. Daarom weet ik dat wij nu ook tot de besten horen als het aankomt op fraude of compliance. We hebben nog altijd erotieksites die via ons de transacties laten verlopen al moeten die – net als alle andere klanten – ook met de billen bloot.”

‘Pay.nl wil wel wat weten over de transactie’
Want gezond betekent winstgevendheid, maar volgens Olaf ook een degelijke bedrijfsvoering. “Pay.nl wil een veilige PSP zijn. Als je je bij ons aansluit duurt het even voor het laatste papierwerk rond is. Veel PSP’s kiezen voor een heel simpele iDeal-oplossing. Bedrag, rekening, omschrijving, klaar. Bij Pay.nl verwerken we ook wat er wordt gekocht en door wie. Currence verplicht dit niet maar als er achteraf wat gebeurt, een frauduleuze betaling bijvoorbeeld, dan is er bij ons extra achtergrondinformatie.”

“Vooral rond creditcards is het proces daarom al snel zo’n vijf dagen, want wij zorgen dat er geld wordt overgemaakt op naam van de klant. Dat is dus ook wat je bij de transactie ziet. Dat is niet verplicht, maar als er een chargeback plaatsvindt en de bank zoekt een excuus om dat op iemand te verhalen dan wil je dat alles waterdicht is. Een Nederlandse bank weet hoe het werkt, maar een buitenlandse bank kan zeker struikelen over een verkeerde tenaamstelling. Pay.nl zorgt daarom dat het klopt, wat erin resulteert dat wij zelfs het frauderisico overnemen. Daarin zijn we uniek in de markt.”

Andere eigenschappen waarmee Pay.nl naar eigen zeggen onderscheidend is, is een eigen back-upoptie voor als iDeal storing heeft, de klantenservice tot 22:00 uur en een storingsdienst die 24 uur per dag bereikbaar is. Hoeveel webwinkels dit zien als dé reden om te kiezen voor een PSP? Je kiest voor een speler die bij je past, denkt Olaf. Al speelt prijs een belangrijke rol in de branche. “Ja, de PSP-markt staat onder druk. Ik heb wel gezien dat klanten weggingen omdat ze bij een concurrent twee cent goedkopere iDeal-transacties kregen aangeboden. Dan kan ik gelijk daar weer onder zitten, maar wat bereiken we dan? Dat we allemaal tegen kostprijs leveren en niemand meer kan innoveren? In deze markt wil je kunnen doorontwikkelen. Maar het product is zo homogeen dat er bijna niet verdiend mag worden op klanten.”

‘Zodra een klant een gezonde marge oplevert gaan we daarin investeren’
“Zodra je op een klant te veel verdient weet je dat de concurrent hijgend in zijn nek staat. Al onze klanten worden daarom sterk in de gaten gehouden. Is het fraude-percentage erg laag en wordt er veel verdiend op alternatieve betaalwijzen? Zijn er geen chargebacks, groeit de klant en groeit de winst op de klant? Dan wordt er in die klant geïnvesteerd. Dat begint met dat we misschien een keer een vrijdagmiddagborrel willen sponsoren bij die klant, maar als het echt goed gaat dan gaan we natuurlijk wel verder. Uiteindelijk bieden ook wij dan maar een beter tarief om de concurrent voor te blijven.”

Winst per klant wordt dus bewust gemaximaliseerd, waardoor het bedrijf ook niet afhankelijk raakt van haar grootste klanten. Het betekent ook dat, om de groei van Pay.nl te realiseren, groeien alleen mogelijk is als het aantal webwinkels sterk toeneemt. Volgens Olaf verwerkt Pay.nl voor ruim tienduizend webwinkels transacties, maar is er daartussen natuurlijk wel een groot verschil. “Ik zal je de exacte cijfers niet noemen maar denk dat wij, bij een gewenste groei, met de 2500 grootste webwinkels door de tien miljoen transacties-grens heen moeten kunnen. Als je de markt goed kent, zou dat aantal je een goed beeld van onze positie moeten kunnen geven.”

Tags

Reacties