Pakketpunt voor 3,6 miljoen pakketten eerste afleveradres

Pakketpunt voor 3,6 miljoen pakketten eerste afleveradres

Eén op de twintig pakketten die vanuit Nederlandse webwinkels zijn verstuurd gaan nu via een pakketpunt. In totaal verwerken deze locaties hierdoor bijna 30 miljoen pakketten op jaarbasis. Met name in studentensteden en dan vooral voor de zomervakantie en de feestdagen in december worden pakketpunten ingezet. 

In ruim een jaar tijd is het aantal online bestellingen dat naar pakketpunten wordt gestuurd gestegen van 3,2% (begin 2015) naar 4,6%. Dat blijkt uit eigen data van Paazl, dat logistieke software levert aan webwinkels. Deze groei lijkt erg positief voor deze locaties. Toch is het niet allemaal goed nieuws voor webwinkels die nu overwegen om het ook maar direct in de checkout te verwerken.

De groei is natuurlijk vrij groot te noemen, maar om te beginnen zijn er van de 29,3 miljoen pakketten die naar een pakketpunt worden verstuurd ‘slechts’ 3,6 miljoen pakketten direct naar het pakketpunt verzonden. De rest komt er aan omdat bijvoorbeeld de thuisbezorging niet lukte (4,5 miljoen), de consument het retour stuurt (14,8 miljoen) of het ging om een zending tussen consumenten onderling (zoals Marktplaats).

pakketpunt marktaandeel volgens paazl

‘Chinese bestellingen gaan direct naar pakketpunt’
Uit navraag bij Paazl wordt wel duidelijk dat bij die 4,6% Chinese bestellingen niet zijn meegerekend. Sinds eind 2015 stuurt PostNL pakketten uit bijvoorbeeld China niet meer naar consumenten maar levert zij ze af bij pakketpunten, omdat de logistieke kosten niet in verhouding staan tot de opbrengst. Iets wat geregeld tot frustratie leidt bij consumenten, omdat de buitenlandse webshops dit niet altijd communiceren. Het zijn vaak juist studenten die veel online in China bestellen en uit het onderzoek van Paazl blijkt ook dat vooral studentensteden de meeste pakketten via pakketpunten verwerken. Groningen staat met 5,9% van alle pakketten aan kop. Nijmegen, Leiden en Hengelo staan met 5,2% gezamenlijk op de tweede plaats.

Als we het hebben over pakketpunten, dan gaat het om afhaal- en opslaglocaties van vijf logistieke bedrijven. PostNL is hierin met 2500 pakketpunten de marktleider. Daarna volgen DHL, DPD, UPS (incl. voorheen Kiala) en GLS, die gezamenlijk 5800 pakketpunten hebben. Gemiddeld verwerkt een pakketpunt jaarlijks rond de 5000 pakketten per jaar. Bij pakketpunten van marktleider PostNL zijn dat er echter 8200. Pakketten blijven gemiddeld ruim 19 uur liggen op een afhaalpunt.

 

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten