Packaly nu actief in de vijf grote steden

Packaly nu actief in de vijf grote steden

Na een pilot in Utrecht en een uitrol in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven is Packaly nu ook actief in Rotterdam. De aanbieder van instant-, sameday- en (sinds vandaag) nextday-delivery per fiets wil aan het einde van dit jaar live zijn in twaalf steden. Oprichter Axel Dekker: “We gaan nu plankgas.”

Packaly werd medio 2019 gelanceerd, omdat Axel en zijn twee compagnons van mening waren dat bezorgdiensten minder flexibel waren dan je als retailer zou willen. “Ik had een webshop in (onderdelen voor) fietsen. Wanneer ik een on-demand bezorgdienst wilde inschakelen, merkte ik dat hier vaak toch wel wat restricties waren”, aldus Axel, die ervan overtuigd is dat het merendeel van de orders prima binnen een uur met de fiets kan worden opgehaald én bezorgd.

‘Volgend jaar gaan we internationaal’

Zelf heeft Packaly weinig drempels voor ondernemers. “We werken niet met abonnementen of opstartkosten en je zit ook niet vast aan een minimum afname.” Wat nog wel een beperkende factor is, is dat het bezorggebied gering is. Zowel de verzender als de ontvanger moeten gevestigd zijn binnen een straal van vijf kilometer vanaf het centrum van de aangesloten steden. Daarnaast is de dienst niet overal beschikbaar. “We zijn nu live in vijf steden, eind 2020 moeten dit er twaalf zijn.”

Volgende investering is voor internationale groei.

Om te kunnen opschalen – en meer (technisch) personeel aan te kunnen nemen – haalde Packaly eind vorig jaar 150.000 euro aan groeigeld op. Inmiddels zijn de eigenaren druk bezig met een nieuwe investeringsronde. “We willen minimaal 300.000 euro ophalen en zijn hiervoor in gesprek met acht partijen.” Het geld zal onder meer worden ingezet om internationaal uit te rollen. “Vanaf volgend jaar willen we naar het buitenland, te beginnen met Duitsland of Frankrijk.”

‘De groei is de afgelopen drie maanden geëxplodeerd’

Axel vertelt dat Packaly gemiddeld met dertig procent per maand groeit, maar sinds de coronacrisis is het aantal aanvragen volgens hem geëxplodeerd. “Je moet denken aan minimaal een verdubbeling per maand. Naast de aansluiting van steeds meer grotere retailers zien we een enorme opmars in de aanvragen van fysieke spelers die een oplossing zoeken om de producten toch bij hun klant te krijgen.”

We hanteren altijd een tijdvak van een uur.

Packaly begon vorig jaar met het bieden van express- en sameday-deliverydiensten. Sinds vandaag is daar een nextday-service aan toegevoegd. “Bij al onze diensten hanteren we een tijdvak van één uur.” Momenteel is het platform puur gericht op het verzenden van pakketjes, over enkele weken wordt hier een retouroplossing aan toegevoegd. Hierbij worden de pakketjes binnen een uur opgehaald en teruggebracht naar de winkel of de hub van de (online) retailer.

Het succes van Packaly hangt deels af van de inzet van de fietskoeriers. Nu werkt het bedrijf volledig met zelfstandige koeriers, maar het is de bedoeling om dit op termijn te combineren met een poule van eigen medewerkers. “We hebben ruim honderd klanten die regelmatig gebruikmaken van onze diensten, terwijl we in dit stadium hadden gerekend op enkele tientallen afnemers. Tot dusver is dit goed op te vangen met zpp’ers, want zij melden zich gelukkig even hard aan als de verzenders. Maar gezien de huidige groei zien we zeker een meerwaarde in de combinatie met een vaste kern.”

Fietsers van Packaly.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten