Oud is Nieuw: ‘Marktplaats aanjager van succes’

Oud is Nieuw: ‘Marktplaats aanjager van succes’

Heleen Prins, mede-eigenaar van Oud is Nieuw, verkocht jaren geleden wat opgeknapte stoelen via Marktplaats. Al snel liep deze hobby zo uit de hand dat zij Ć©n haar man Elco hun baan opzegden. Op de Webwinkel Vakdagen vertelt de oprichtster over hoe je succesvol wordt op Marktplaats. Ecommerce News ging met Heleen in gesprek over de achtergrond van het bedrijf.

Hoewel Oud is Nieuw inmiddels duizenden meubels heeft opgeknapt, begon het idee heel klein. “Als tiener erfde ik een stoeltje van mijn opa en oma dat ik voorzag van een nieuwe afwerking door het te stofferen. Dit vond ik zo leuk om te doen dat ik nooit meer gestopt ben met het opknappen van meubels”, vertelt Heleen.

Toen er een stuk of twintig items in de schuur stonden, opperde Elco of het niet eens tijd werd om ze op Marktplaats te zetten. Vrijwel meteen nadat Heleen een advertentie plaatste, werd ze gebeld door een lunchroom die dertig stoeltjes wilde. “Met Ć©Ć©n zo’n klant doe je zulke bestellingen er wel bij, maar aanvragen als deze stonden niet op zichzelf.”

Van Marktplaats-advertentie naar tien medewerkers

Binnen een half jaar zegde Heleen haar baan op. En aangezien ze het ook niet in haar eentje zou redden, deed Elco hetzelfde. Ook dat bleek niet toereikend, waardoor ze al snel hun eerste medewerker aannamen. Jaarlijks groeit het bedrijf met zo’n 25 procent. Inmiddels heeft het stel tien mensen in dienst, zijn er twee grote loodsen om de meubels op te slaan en te bewerken en is er een eigen vrachtwagen voor de verzending.

Een groot deel van de klanten komt langs voor het bespreken van de mogelijkheden. Maar de online kanalen zijn wel essentieel om te laten zien wat er zoal mogelijk is. Ook Marktplaats is daarvoor nog altijd een belangrijk kanaal. Op de Webwinkel Vakdagen vertelt Heleen meer over hoe je een goede advertentie schrijft en hoe je ervoor zorgt dat deze zichtbaar is.

Om niet afhankelijk te zijn van Ć©Ć©n verkoopkanaal ā€“ de eigen site dient vooral als catalogus ā€“ zet Oud is Nieuw flink in op de verschillende socialmedia-kanalen. Vooral Pinterest slaat met ruim 500.000 kijkers per maand goed aan.

‘Altijd de wind mee gehad’

Oud is Nieuw heeft volgens Heleen altijd de wind mee gehad. “In de beginjaren viel het feit dat we meubels opknapten ā€“ en deze doorgaans betaalbaarder waren dan nieuwe artikelen ā€“ erg in de smaak. Gaandeweg kregen mensen weer meer te besteden, waardoor de maatwerkverzoeken toenamen. En wat eigenlijk altijd voor ons heeft gewerkt, is het duurzame karakter van de onderneming.”

Heleen vertelt goed naar de klantvraag te luisteren, maar altijd trouw te blijven aan haar missie om oude meubels nieuw leven in te blazen. “We krijgen wel eens verzoeken ā€“ vooral van horecazaken ā€“ om bijvoorbeeld ook lampen of accessoires te leveren. Ik denk graag mee over de inrichting, maar we gaan het niet zelf verkopen.”

‘Logistiek lastigste onderdeel’

Naast dat het niet in de bedrijfsfilosofie past, speelt ook de verzending een rol. “We hebben de logistiek een tijdje uitbesteed, maar voor ons werkt dat niet. Meubels zijn vrij kwetsbaar, zeker wanneer ze net gespoten zijn.” Sinds een aantal jaar bezorgt Oud is Nieuw de producten dus weer zelf.

Ongeveer tien procent van de orders gaat naar BelgiĆ« en ook in de Duitse grensregio Noordrijn-Westfalen komen de chauffeurs regelmatig. Maar voor andere bestemmingen bekijken de eigenaren per bestemming wat haalbaar is. “Laatst hadden we een vrij grote aanvraag uit het Zwarte Woud en dan is de bereidheid van de klant om bij te dragen in de bezorgkosten bepalend of we de klus aannemen.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten