Otrium beste nieuwkomer volgens Shopping Awards

Otrium beste nieuwkomer volgens Shopping Awards

Otrium is een nieuwe outlet-speler, met internationale ambities. Het platform won de Shopping Award voor Beste Starter. Wie is deze speler eigenlijk, wie zit erachter en wat is de gedachte achter dit online platform? Ecommerce News ging met de oprichters in gesprek.

Otrium, voor velen nog onbekend, is vandaag uitgeroepen tot winnaar in de startersrubriek van de Shopping Awards. Een outlet-speler die direct de harten van een vakjury verovert? De ambities zijn dermate sterk, en deels al met cijfers onderbouwd, dat deze speler met recht de Nederlandse ecommerce voor zich weet te winnen.

Het ecommerce-platform is opgericht door Max Klijnstra en Milan Daniels, die daarvoor al een internetbureau en een eigen kledingmerk hadden opgericht. De heren kennen elkaar al van de basisschool en zijn dus al op elkaar ingespeeld. Door het eigen kledingmerk kwamen ze erachter dat outlet meer is dan alleen overtollige voorraad. Te vaak betekent restvoorraad een treurige koopjeshoek, of een korte flashsale die voor de consument dan weer net niet uitkomt.

‘Continu aanbod, de laagste prijzen en goede service’

Max en Milan wilden het gelijk goed aanpakken. In plaats van een site die alleen koopjesjagers aantrekt die gewend zijn dat het rommelig is, levertijden klantonvriendelijk zijn of dat er alleen nog een paar extreme maten van artikelen beschikbaar zijn, wilden zij een site met een breed aanbod van merken. Een waarbij er altijd wat te halen is en die zich qua service kan meten met de rest van het internet. Denk aan 14 dagen retourrecht, next-day-delivery, of simpelweg goede klantenservice.

Om continu aanbod te hebben en goede levertijden aan te kunnen houden moeten er veel retailers aansluiten, en de logistiek vergelijkbaar zijn met reguliere webwinkels. Voor het laatste is direct fulfilment ingeschakeld, zodat retailers alle zorg uit handen genomen wordt.

Grootste bottleneck is momenteel het aanbod

De grootste bottleneck voor de heren is momenteel het vullen van de winkel. Want interesse vanuit de consument is er voldoende. Er is al veel aanbod, maar in tegenstelling tot andere outletwinkels willen de heren niet alleen pieken als een oud seizoen afloopt. Er moet continu wat te vinden zijn voor vrijwel iedereen. Dat betekent dat het veel retailers moet aansluiten.

Retailers kunnen voorraad simpelweg in bulk aanleveren. De voorraad blijft vervolgens van de retailer, maar Otrium probeert het te verkopen. De kosten zijn op basis van bestellingen, eventueel aangevuld met extra afgenomen diensten. De basis is dus geheel op basis van no cure no pay. Lukt het niet, dan zijn er ook geen kosten.

‘Al tiendduizenden klanten, die terugkomen voor meer’

Om direct snel van start te kunnen, zijn er meerdere investeerders aangehaakt. In totaal is er in drie investeringsrondes al ruim anderhalf miljoen euro opgehaald. Het bedrijf kan het dus even uitzingen en met de internationale ambities is dat ook wel nodig. Toch zou Nederland als losse markt al dit jaar winstgevend kunnen zijn, want de handel in outlet is al snel interessant. Het is een volumespel, maar Otrium heeft al ruim 250.000 geregistreerde leden, en dat aantal groeit snel door.

Dat zijn niet allemaal klanten, maar mensen die een account hebben aangemaakt op het platform. Toch zijn er ook al tienduizenden leden die al wel een bestelling hebben geplaatst. De ervaring van de heren is dat dit vooral aan het aanbod ligt, en dat zodra er bestellingen volgen mensen snel terugkomen voor meer.

‘Merken versterken elkaar’

Omdat het een outletwinkel betreft zijn alle prijzen aanbiedingen, maar Otrium zoekt ook sterk de kruisbestuiving op. Alle communicatie is erop gericht om members in contact te laten komen met nieuwe deals en merken. Op die manier kan een webshop die nieuw aansluit, toch gelijk vanaf de start meeliften op het succes dat al is bereikt.

Ondanks dat ze al miljoenen omzet doen, staat Otrium nog maar aan het begin. Outletsteden zoals die rond Roermond, Roosendaal of Bataviastad lopen in de miljarden, dus online is er op dit vlak nog veel te halen. Er zijn ook wel dailydealsites en grote spelers hebben soms hun eigen uitverkoopdagen, maar een outletspeler die continu aanbod heeft tegen outletprijzen, is er eigenlijk niet.

‘Paar procent in een paar landen, zou miljarden kunnen opleveren’

Als Otrium de huidige offline outletwereld naar het internet weet te krijgen zou dat dus al snel in de honderden miljoenen kunnen lopen, en dan hebben we het alleen over ons eigen kikkerlandje. Otrium wil snel over de grens. Daar zal het ongetwijfeld tegen andere culturen en barrières aanlopen. Maar als ze in een paar Europese landen ook maar een paar procent van de outletmarkt voor zich weten te winnen dan zou dit weleens dé nieuwe fashionspeler van Europa kunnen worden.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten