Online uitgaven eerste helft 2021 hoger dan vorig jaar

Online uitgaven eerste helft 2021 hoger dan vorig jaar

Tijdens de eerste helft van 2021 gaven Belgen 5,56 miljard euro uit aan online aankopen. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar was onze ecommerce goed voor 5,1 miljard euro. Hoewel de smartphone met een kwart van de aankopen terrein wint, blijft de laptop met 38 procent het populairste apparaat om online te shoppen.

De cijfers komen uit het benchmarkonderzoek van BeCommerce, dat elk kwartaal wordt gepresenteerd. “De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van de fysieke winkels gaven onze ecommerce een boost. Het is fijn om te zien dat die trend zich blijft voorzetten nu het gewone leven weer op gang komt”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Bijna alle niches stegen in online populariteit

Ondanks dat respondenten aangeven het gemak van online winkelen te waarderen, werden grote huishoudelijke producten het afgelopen kwartaal weer massaal in de fysieke winkels gekocht. De verzendkosten hebben hier een belangrijk aandeel in. Alle andere onderzochte niches konden rekenen op een onverminderde online populariteit.

‘Veel groeipotentieel in foodsector.’

De sterkste stijger was de categorie food/nearfood, waar maar liefst 51 procent meer werd uitgegeven. Toch blijft het absolute aandeel beperkt. Waar het kopen van voedingsproducten in sommige landen al behoorlijk is ingeburgerd, vertegenwoordigt de (near)foodsector in BelgiĆ« slechts vier procent van alle uitgaven in het tweede kwartaal van 2021. “In deze categorie is nog enorm veel groeipotentieel”, aldus Sofie.

Bancontact blijft meest gebruikte betaalmiddel

Dat het gewone leven weer op gang is gekomen, bleek ook uit de uitgaven. Van alle online uitgaven werd 37 procent besteed aan diensten, zoals reizen en evenementen. In totaal was de sector goed voor veertig miljoen online aankopen, met een totaal van Ć©Ć©n miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar ging vanwege de coronacrisis slechts Ć©Ć©n op de tien aankopen naar de dienstensector.

Kredietkaart eerste keuze voor duurdere aankopen.

Vier op de tien uitgaven werden betaald met Bancontact, waarmee dit ook het afgelopen kwartaal het populairste betaalmiddel was. De kredietkaart vertegenwoordigde bijna een derde van de uitgaven. Voor de duurdere aankopen was de kredietkaart de eerste keuze van de consument. PayPal was goed voor een tiende van de online uitgaven. EĆ©n op de drie consumenten gaf aan het afgelopen kwartaal minstens Ć©Ć©n keer gebruik te maken van het betaalmiddel.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten