Omoda is logistieke webshop van het jaar

Omoda is logistieke webshop van het jaar

Gistermiddag werd voor de vijfde keer de award voor de Logistieke Webshop van het Jaar uitgereikt in Eindhoven. De strijd tussen de drie finalisten MyMicro Group, Nespresso en Omoda was spannend, maar uiteindelijk was het Omoda die de award mee naar huis mocht nemen. De jury was vooral te spreken over het aanpassingsvermogen van het bedrijf.

Omoda, dat eerder deze maand ook al werd gekozen tot Zeeuws familiebedrijf van het jaar, werd door de juryvoorzitter ‘onbewust bekwaam’ genoemd. Waar veel gevestigde retailers moeite hebben om mee te gaan met de tijd, doet Omoda volgens de jury precies hetzelfde als honderd jaar geleden, maar dan in een ander jasje. Ook het goed doordachte omnichannel-principe waarbij gebruik wordt gemaakt van één centrale voorraad, de ontwikkeling van een 3D-app voor het terugdringen van het aantal retouren en het plan om lokale fietskoeriers in te zetten voor de last mile vielen bij de jury in de smaak.

Duurzaamheid steeds belangrijker

MyMicro Group mocht de publieksprijs mee naar huis nemen. Ook de vakjury was erg te spreken over het bedrijf dat een einde wil maken aan de wegwerpeconomie. Duurzaamheid is een steeds belangrijker wordend aspect binnen de Logistieke Webshop van het Jaar-verkiezing en met het besturingsmodel waarmee complexe producten toegankelijk worden voor het grote publiek gooide MyMicro Group hoge ogen. Ook het feit dat het bedrijf meedenkt met de retail en wholesale, die door nauwkeurige prognoses en dito belevering hun voorraden kunnen verlagen, zorgde voor waardering.

Voor Nespresso kwam de verkiezing wellicht nog iets te vroeg. Het bedrijf won in 2012 de award. Ondanks dat er continu gewerkt wordt aan logistieke innovaties als tijdvaklevering en avondbelevering, was dit niet genoeg om de prijs nog eens in de wacht te slepen. Het doel om in 2020 in de gehele keten CO2-neutraal te opereren werd echter enthousiast ontvangen door de jury. Het zal ons dan ook niet verbazen als we Nespresso over een aantal jaar weer op het podium zien staan.

De Logistieke Webshop van het Jaar-verkiezing werd vijf jaar geleden in het leven geroepen om webshops te belonen die hun ‘logistieke proces op een vooruitstrevende of innovatieve manier hebben georganiseerd’. Omdat het voornamelijk grote spelers zijn die deze award in de wacht slepen, en beginnende retailers de innovaties van de toekomst leveren, werd er gistermiddag ook een award voor de logistieke start up uitgereikt. Polyestershoppen.nl, die met behulp van zelfgemaakte software snel kan inspelen op veranderingen, was de gelukkige.

‘Mobiel gaat het overnemen’

Naast de verkiezing kwam GfK traditiegetrouw vertellen over de ontwikkelingen binnen de ecommerce. De marktonderzoeker liet zien dat er in het eerste half jaar van 2016 ruim 81 miljoen (netto) online aankopen waren gedaan, wat een stijging betekent van 21% ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De bestedingen per online koper groeiden met 14%. Consumenten kopen niet zozeer meer, maar plaatsen wel vaker een bestelling. GfK voorspelt dat er in heel dit jaar 172 miljoen online aankopen zullen worden gedaan, een stijging van 21% ten opzichte van 2015. Gezamenlijk zullen deze bestellingen goed zijn voor 19,28 miljard euro, wat 17% meer is dan vorig jaar.

Opvallend was de rol van de mobiele telefoon, waar voor menig retailer nog veel winst valt te behalen. Vooral op het gebied van online betalen loopt Nederland achter ten opzichte van andere landen. Nog maar 17% van de consumenten kijkt hier uit naar de mogelijkheid om meer transacties via hun mobiele apparaat te kunnen betalen, terwijl dit wereldwijd 41% is. Omoda haakte hierop in door te vertellen dat bij hen al 60% van de online aankopen via de mobiel wordt geplaatst. Om eventuele betalingsproblemen te ondervangen, lanceert het familiebedrijf over twee weken een mobiele app.

Waar het event voorgaande jaren nog volle zalen trok, was de ruimte dit jaar met een kleine honderd man nog niet voor de helft gevuld. Toch kijken wij terug op een inspirerend event met boeiende sprekers, praktische casestudies en hoopvolle cijfers. Wij zijn volgend jaar dan ook weer graag van de partij.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten