Nederlander retourneert het meest
Nederland is – wederom – koploper in Europa als het aankomt op het terugsturen van pakketjes. Ons land kent een retourpercentage van 13 procent en blijft daarmee andere landen als Duitsland, Polen en Zwitserland voor.
Ondanks dat er een kentering lijkt plaats te vinden in het online retourklimaat, zijn de cijfers nog niet echt hoopgevend. Met een retourpercentage van 13 procent sturen Nederlandse consumenten nog massaal online bestellingen terug. Het Europees gemiddelde ligt op 10 procent en dat is een toename in vergelijking met vorig jaar.
44% van Nederlandse retouren is fashion
Het zijn met name online bestellingen van fashion die het vaakst weer teruggaan naar de webwinkel. Met een retourpercentage van 44 procent is dit de populairste categorie op dit vlak. Wel is dit een verbetering te noemen, want vorig jaar bestond nog 51 procent van alle Nederlandse retouren uit fashion, zo blijkt uit onderzoek van Kantar TNS onder bijna 25 duizend Europese online shoppers.
Stijging in retouren van elektronica
De daling in fashion wordt ‘goed’ gemaakt door bijvoorbeeld elektronica, dat met een stijging van 5 procentpunt nu goed is voor 9 procent van alle retouren. Ook de categorieën schoenen, vrije tijd, videogames, boodschappen, gezondheid en speelgoed lieten een stijging van 1 tot 3 procentpunt zien in het afgelopen jaar.
In Europa is men dus meer gaan retourneren. Het Europees gemiddelde ligt nu op 10 procent en daar zit niet alleen Nederland boven, maar ook landen als Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland, die allen op 12 procent blijven steken.
29% vindt gratis retour belangrijkste afweging bij aankoop
Dat we in Nederland zo veel retour sturen, kan te maken hebben met het feit dat het hier soms ook wel erg makkelijk wordt gemaakt. Maar dat komt weer omdat de consument dat zo graag wil. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan dat ze gratis retourneren de belangrijkste afweging vinden bij het doen van een online aankoop. En voor driekwart is betaald retourneren reden om af te zien van een bestelling.
Nederlandse webwinkels werken het hoge retourpercentage wellicht wat in de hand, want maar liefst 62 procent van de Nederlanders zegt het retourneren gemakkelijk te vinden, daar waar het Europees gemiddeld op 52 procent ligt. Ten opzichte van andere Europeanen kunnen Nederlandse consumenten bovengemiddeld vaak een door de retailer verschaft retourlabel gebruiken.
Reacties