Ecommerce News

Mister Marketplace deze week geopend voor eigen webwinkels

Mister Marketplace deze week geopend voor eigen webwinkels

In 2011 richtte Bill Duin samen met zijn vader webwinkel Podobrace op omdat hij mensen met medische klachten wilde helpen. In de jaren die volgden lanceerde hij zeven nevenbedrijven, nam hij een kleine tachtig medewerkers aan en rolde hij Podobrace uit in vijftien Europese landen. Zijn volgende project: een eigen marktplaats genaamd Mister Marketplace.

Bill vertelt erg actief te zijn op verschillende marktplaatsen. Dat hij bij elk platform afzonderlijk moest inloggen en zijn verkoopstrategie moest bijhouden, vond hij inefficiënt. “Het zou me zo veel tijd schelen als ik slechts eenmalig de variabelen van elke marktplaats hoefde in te vullen in een overkoepelend platform, zodat de onderliggende marktplaatsen geautomatiseerd hun werk kunnen doen.”

‘Mister Marketplace geopend voor eigen webwinkels’

Samen met zijn ontwikkelaars – Bill wil snel kunnen schakelen en heeft graag de benodigde expertise in eigen huis – bedacht hij een concept waarbij één platform allerlei data kan doorschieten naar onderliggende marktplaatsen. Daarnaast fungeert Mister Marketplace zelf ook als marktplaats, waarmee de aangesloten webwinkeliers dus een extra verkoopkanalen krijgen. Per verkoop gaat een (nog nader te bepalen) percentage naar de makers.

Mister Marketplace wordt vanaf deze week getest door de eigen webshops van Bill. Naast Podobrace zijn dit onder meer Keepershandschoenen.nl, Huishobby.nl – die Bill in zijn bezit kreeg na de overname van de Dutcc Trading Group in 2019 – en de groothandel Benice BV, die levert aan grote (inter)nationale supermarkten. Deze bedrijven zijn voornamelijk actief in de medische hulpmiddelen, sportbenodigdheden en elektronica, maar deelname aan het platform is na de testperiode niet voorbehouden aan deze niches.

30 procent van de omzet komt uit marktplaatsen.

Bill verwacht redelijk snel de benodigde input te kunnen vergaren. Hij vertelt dat alleen Podobrace jaarlijks al zo’n 600.000 orders binnenkrijgt, waarvan ongeveer 30 procent afkomstig is van marktplaatsen. “We hebben een jaar gereserveerd voor het testen van het platform en het ontwikkelen van de algoritmes. Maar als we eerder de benodigde data hebben, gaan we nog dit jaar live voor andere Europese webshophouders.”

‘Corona verandert alleen tijdspad van onze doelen’

De lancering van Mister Marketplace is niet het enige project waar Bill momenteel druk mee is. Zo is hij na uitbreiding naar het Midden-Oosten ook al even bezig met het laten produceren, invliegen en distribueren van mondkapjes. “We werken al jaren samen met ruim zeventig Chinese leveranciers en door hun ervaringen hadden we snel door dat er ook in andere landen een ware run op mondkapjes zou ontstaan.”

Ruim drie maanden geleden begon de verkoop van mondkapjes als commercieel avontuur, maar inmiddels is het uitgemond in een enorm project. “Het gaat niet meer om geld verdienen of ondernemen, maar om het helpen van mensen”, zegt Bill, die al bijna een miljoen mondkapjes heeft geleverd aan mensen in de zorg.

Wat je met links geeft, krijg je met rechts terug.

Dat andere projecten hierdoor even wat minder aandacht krijgen, deert Bill niet. “De corona-crisis verandert niets aan ons doel om na de Benelux en Duitsland nu ook marktleider in Europa te worden, het tijdspad is alleen iets anders. Bovendien geloof ik er stellig in dat wat je met links geeft, je met rechts terugkrijgt.”

 

Mister Marketplace

Deel dit artikel
Linda

Geschreven door

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Alle artikelen van Linda

Gerelateerde berichten