menu
lightspeed ecommerce

Luondo: is het einde nabij?

Luondo heeft al een tijd geen update uitgevoerd. En dat terwijl klanten er nadrukkelijk om vragen. Een link naar het forum is het admin-dashboard gehaald en ook op social media is Luondo niet meer aanwezig. Is het einde verhaal voor Luondo?

Luondo begon in 2011 en wij kregen deze destijds nieuwe speler al snel op onze radar. Toen het bedrijf in juni 2012 bekendmaakte de accounts uit te breiden, waren we gematigd positief. Misschien was het goed dat de markt van webwinkelsoftware werd opgeschud, door een speler die het groots leek aan te pakken.

‘Nieuwe wind in branche kan geen kwaad’

Destijds schreven we: “Het is duidelijk een bedrijfje van een marketingexpert, maar ergens is dat in dezen wel verfrissend naast de huidige aanbieders, die soms al ruim tien jaar met de software actief zijn en vooral uit technische jongens bestaan. De software zit goed in elkaar en een nieuwe wind kan in deze branche dus helemaal geen kwaad.”

Luondo met korreltje zout nemen

Een halfjaar later werden we alweer wat sceptischer. Niet zo gek ook, want Luondo claimde een kwart van de markt te hebben. Naar eigen zeggen had de webwinkelsoftware-aanbieder toen tienduizend webwinkels gerealiseerd. En dat terwijl er toen zo’n veertigduizend webwinkels in Nederland actief waren. Op dit moment claimt de aanbieder zelfs meer dan 27.000 aangesloten webwinkels te hebben.

Luondo is stil op social media en forum

Nu zijn we alweer zo’n zeven jaar verder, maar heeft Luondo zich maar mondjesmaat verder ontwikkeld. De laatste jaren is het zelfs angstvallig stil. Op Twitter heeft het bedrijfsaccount – afgezien van een stroomstoring-melding vorig jaar – eigenlijk al sinds december 2016 geen tweet geplaatst. En ook op Facebook schittert het softwarebedrijf in afwezigheid.

Het enige waar nog een béétje leven in de brouwerij is, is op het forum van Luondo. Een link daar naartoe is inmiddels uit het admin-dashboard verwijderd (net als een verwijzing naar Luondo’s Twitter-pagina), maar de webwinkeliers weten het discussieplatform nog wel te vinden.

Zo werd begin vorige maand een topic geopend met de titel “Updates / vernieuwing“, waarin hardop wordt gevraagd of Luondo nog wel met een update komt. Typerend is dat er tot op de dag van vandaag niemand is vanuit het bedrijf die heeft gereageerd. En dat terwijl de klachten in dat topic niet mals zijn:

‘Luondo gaat niet met tijd mee’

“Luondo gaat op dit moment niet echt met de tijd mee”, “Een optie als PostNL-bezorging op afhaallocatie is in deze tijd eigenlijk iets wat standaard zou moeten kunnen”, “Het is een kwalijke zaak als je je klanten op deze manier laat aanmodderen met een product dat niet meer voldoet aan de huidige eisen aan een moderne webshop” en “omdat er bijna niets meer gebeurt in Luondo hadden wij al besloten om naar een ander te gaan” zijn enkele van de negatieve geluiden. Er zijn zelfs een paar klachten van klanten die eerder op het forum vroegen waar de updates bleven en die reacties verwijderd zagen worden.

Het lijkt er een beetje op alsof Luondo langzaam en stilletjes aan het afsterven is. Wat meer duidelijkheid hierover was wel wenselijk gewenst, met name voor de vele webwinkeliers die hun shop op deze software hebben lopen en nu gewoon al lange tijd niet weten waar ze aan toe zijn.

Tags

Reacties