menu
lightspeed ecommerce

Let’s Dough It: ‘We hebben een waanzinnig eerste jaar gehad’

Let’s Dough It: ‘We hebben een waanzinnig eerste jaar gehad’

In Amerika snoepen aardig wat mensen van rauw koekjesdeeg, maar in Nederland zijn we nog niet erg bekend met dit fenomeen. Met Let’s Dough It probeert Sylke Kempe hier sinds eind 2019 verandering in te brengen. En dit doet ze niet onverdienstelijk: “We verwerken maandelijks ruim duizend orders.”

Let’s Dough It bestaat krap een jaar, maar heeft nu al een heleboel ontwikkelingen doorgemaakt. Vanwege de aanhoudende groei is het bedrijf twee keer verhuisd, is Sylkes partner Roy in het bedrijf gekomen en zijn de eerste twee medewerkers aangenomen. Bovendien won het stel eind vorige maand de New Webshop Award in de categorie ‘food’. “We hebben een waanzinnig jaar achter de rug. Het was mijn streven om anderen net zo enthousiast te maken over koekjesdeeg als ik zelf ben en om een parttime salaris uit de shop te halen. Inmiddels werken vier mensen fulltime aan Let’s Dough It.”

‘In eerste instantie liet ik me uit het veld slaan’

Het idee ontstond nadat Sylke, naast haar eigen voorliefde voor deeg, suggesties wilde opdoen via Instagram. In eerste instantie wilde ze met een foodtruck het land ingaan. Toevallig lanceerde een Rotterdamse ondernemer in dezelfde periode een grote crowdfunding-campagne waar hij min of meer haar idee presenteerde, maar dan met meerdere winkels. “Gezien de grootte van zijn bedrijf liet ik me uit het veld slaan en ging ik verder met mijn baan bij de gemeente en als online fitnesscoach.”

Sylke liet het concept rusten. Maar nadat zij en Roy een tijdje door Azië hadden gereisd – en hiervoor hun banen hadden opgezegd – ging het toch weer kriebelen. “Tijdens sollicitatiegesprekken merkte ik dat ik nergens écht enthousiast van werd, behalve van mijn eigen idee om mensen kennis te laten maken met koekjesdeeg.”

Tekst gaat door onder de foto.

Sylke en Roy in de keuken van Let's Dough It
Sylke en Roy in de keuken van Let’s Dough It.

Maandelijks veertig procent terugkerende klanten

Geholpen door Roy, die ooit via Bol.com producten verkocht en al wat ervaring had in de ecommerce-sector, besloot Sylke Let’s Dough It te lanceren. Hoewel het eten van rauw koekjesdeeg langzaam maar zeker bekender wordt in Nederland, zijn er volgens Sylke nauwelijks webshops die hier hun bedrijfsmodel van hebben gemaakt. “Als ze al koekjesdeeg verkopen, is het een uitbreiding op hun reguliere assortiment.”

We hebben weinig concurrentie.

Dat Let’s Dough It opereert in een relatief onbekende niche zorgde ervoor dat de marketinginspanningen snel resultaten opleverden. “Alles wat we probeerden viel in de smaak. Instagram en Google – zowel organisch als betaald – bleken het meest succesvol, waardoor we ons focussen op deze kanalen.”

Ondanks dat de webwinkel pas een jaar live is, heeft Let’s Dough It al een behoorlijke klantenkring opgebouwd. “We verwerken maandelijks ruim duizend orders, waarvan zo’n vierhonderd afkomstig zijn van vaste klanten.” Dit zijn hoofdzakelijk consumenten, maar het bedrijf krijgt ook steeds meer aanvragen vanuit de horeca. “Dat ze ons nu al weten te vinden, is voor ons een groot compliment. Vooral omdat we niet actief bezig zijn met deze doelgroep.”

‘We zitten sneller aan onze max’

Sylke met een bekertje koekjesdeeg.
Sylke met een bekertje koekjesdeeg.

Sylke vertelt dat een goedlopend b2b-kanaal een toekomstdroom is. “Ik zou geen eigen verkooppunt meer willen, maar ik zie het wel voor me dat horecazaken onze producten verkopen.” Maar voordat het zover is, willen Sylke en Roy eerst de gouden formule vinden tussen het verkopen van versbereide producten en sneller kunnen opschalen.

De grootste uitdaging binnen Let’s Dough It is dat het deeg pas wordt bereid op de dag van de bestelling. “Het is bewerkelijk, maar het zorgt er wel voor dat de kwaliteit zo optimaal mogelijk is. In de koelkast kan het deeg ruim een week worden bewaard en in de vriezer zelfs een aantal maanden. Maar het deeg is het lekkerst als het buiten de koelkast wordt bewaard en daarvoor houden we zo’n vier dagen aan.”

Maandelijks tussen 5 en 10 procent groei.

Omdat Let’s Dough It met deze werkwijze sneller tegen haar max aanloopt – het aantal bestellingen stijgt maandelijks tussen de vijf en tien procent – ligt de focus momenteel op het verhogen van de gemiddelde orderwaarde. “We hebben ons assortiment uitgebreid met thee en producten die we van tevoren kunnen maken, zoals fudge, chocolade en koeken. Het zijn items die mensen makkelijk erbij bestellen en wij kunnen de rustigere momenten ermee opvullen.”

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda