Ecommerce News

Les Soeurs groeit hard zonder advertenties

Les Soeurs groeit hard zonder advertenties

Het Belgische modebedrijf Les Soeurs heeft een mooie periode achter de rug. Het bedrijf van de zussen Hendrickx wist de afgelopen vijf jaar met maar liefst 500 procent te groeien. En dat zonder advertenties of marktonderzoek.

Les Soeurs ontstond als een idee van de zussen Clio, Kay en Jules om zelfgemaakte modeartikelen via homeparty’s te verkopen aan familie en vrienden (van vrienden). Toen dat succesvol bleek, werd Facebook gebruikt om de producten te verkopen. Uiteindelijk lanceerden de zussen in 2011 een webshop en sindsdien gaat het hard, zo vertelt Clio aan Ecommerce News Nederland.

Sinds de lancering van de webwinkel in 2011 gaat het hard met Les Soeurs.

Het modebedrijf heeft naast de webwinkel ook zes fysieke verkooppunten, waarvan vijf in ons land en één bij de noorderburen. En meer liggen zeker in het verschiet. “We willen verkooppunten in alle belangrijke Europese modesteden”, zo meldt Clio.

80% van voorraad verkocht na opening pop-upstore

Les Soeurs begon het omnichannel-avontuur met een pop-upstore in Hasselt, waar de zussen vandaan komen. Na een week was 80 procent van de voorraad al verkocht. Na het succes van de pop-upstore werd besloten om een vast verkooppunt te openen in Hasselt. Daarna volgden op dezelfde manier de overige vijf winkels. “Het is voor ons de ideale manier om de behoefte uit de markt te testen en te kijken of de locatie geschikt is.”

Toch nog 15% groei in 2020

Hoewel het bedrijf veel voor de wind ging, was dat vorig jaar – zoals met zoveel ondernemingen – wel even anders. Les Soeurs wilden pop-upstores openen in Amsterdam en Parijs, maar de opening is door de coronacrisis uitgesteld tot waarschijnlijk eind dit jaar. Desondanks wist het bedrijf vorig jaar alsnog met 15 procent te groeien.

Pop-upstores in Amsterdam en Parijs zijn uitgesteld.

Dat Les Soeurs zoveel wist te groeien in de afgelopen jaren, komt volgens Clio door de webshop, die qua software in 2016 overging van Shopify naar Lightspeed. “Andere omnichannel-ondernemers adviseerden ons om deze software te gebruiken, onder meer omdat je alle voorraden vanuit één systeem kunt managen. Tijdens de winkelsluitingen bleek dit een belangrijke meerwaarde, aangezien de webshop de voorraden van alle winkels kent en deze verkopen kon overnemen.”

Groei op organische wijze

De fraaie groei in de afgelopen jaren heeft op een organische manier plaatsgevonden. De drie zussen hebben nog niks uitgegeven aan online marketing. Wél zijn ze volop aanwezig op sociale media. “Al vanaf de start zijn we hier erg actief, vooral Instagram werkt goed voor ons. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de productomschrijvingen, wat een positief effect heeft op onze Google-resultaten.”

Vooral Instagram werkt goed voor ons.

Nu is het bedrijf op een punt dat het wil investeren in marketing. Hiervoor heeft het onlangs een marketingbureau ingeschakeld. Naast zoekmachineoptimalisatie en betaalde zoekresultaten wil het gaan experimenteren met advertenties op sociale media. Hierbij blijft de focus liggen op België, al willen de zussen de internationale mogelijkheden wel meer verkennen.

Deel dit artikel
Dirkjan

Geschreven door

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Alle artikelen van Dirkjan

Gerelateerde berichten