Le Rêve: ‘Ik wil altijd blijven ontwerpen’
Tijdens de New Webshop Awards was Le Rêve Amsterdam niet alleen de beste speler in de categorie ‘accessoires’, het bedrijf werd ook bekroond tot overall-winnaar. Ecommerce News ging met eigenaresse Geneviève Schelkens in gesprek over de snelle groei, de samenwerking met retailers en het opzetten van haar eigen productielijn tijdens de coronacrisis.
Als bedrijfseconoom bekleedde Geneviève stevige sales- en marketingfuncties bij bedrijven als Ahold en Douwe Egberts. Nadat ze een kindje kreeg en tijdens haar verlof zwanger werd van de tweede, vond ze het lastig om de balans te vinden. “Ik ga vol voor een bedrijf en opeens moest ik om 17.00 uur weg om mijn kind op tijd van de crèche te halen.”
‘Als ik iets doe, ga ik er volledig voor’
Geneviève vertelt altijd al een voorliefde te hebben gehad voor mooie, elegante sieraden die net even anders zijn dan de massa. Tijdens haar tweede zwangerschapsverlof besloot ze om deze passie om te zetten in een bedrijfsmodel. “Ik volgde een workshop oorbellen maken, kocht een lading kralen zodat ik kon oefenen met assembleren, ontwierp mijn eerste collectie en lanceerde een webwinkel.”
Nog voordat haar verlof erop zat, had ze haar baan opgezegd en was Le Rêve Amsterdam een feit. “Als ik iets doe, ga ik er ook volledig voor”, zegt Geneviève, die elk sieraad eigenhandig ontwerpt en assembleert. Haar assortiment bestaat uit goud op zilveren oorbellen, die zijn voorzien van edelstenen, kristallen en parels.
Het ecommerce-spel slim spelen
Het gros van de sieradenaanbieders zit volgens Geneviève in het goedkope segment met minder kwalitatieve materialen. “Verder heb je nog een handjevol spelers met dure, vaak exclusieve(re) sieraden. Maar in het segment ertussen – dat verreweg de grootste doelgroep heeft – is het aanbod gering.” Door het specifieke uiterlijk, de kwalitatieve materialen en de relatief lage prijs weet Le Rêve Amsterdam in de smaak te vallen bij een groot deel van de vrouwen. Dit bleek ook bij de uitreiking van de New Webshop Awards, waarbij de sieradenshop als winnaar uit de bus kwam.
Dat Geneviève door dit segment te dienen genoegen moet nemen met een lagere marge vindt ze niet erg. “Mijn doel is niet om zo veel mogelijk winst te maken per oorbel, maar om zo veel mogelijk vrouwen blij te maken met mijn sieraden. En het is niet dat ik nauwelijks winst maak: ik verdien meer dan ik deed in loondienst, ik moet het ecommerce-spel alleen slimmer spelen.”
Ik ben niet bang om groot in te kopen.
Waar veel startende ondernemers het lastig vinden om stevig te onderhandelen met hun leverancier, heeft Geneviève hier totaal geen moeite mee. “Ik ben niet bang om groot in te kopen, maar ik eis wel een bepaalde kwaliteit en exclusiviteit. Bovendien ga ik altijd voor een langdurige samenwerking, waardoor leveranciers me vaak tegemoet willen komen. En zo niet, dan zijn we geen match en zoek ik verder.”
‘Corona zorgde voor meer bestellingen dan ooit’
Net voordat de coronacrisis losbarstte, was Geneviève bezig met het opzetten van een eigen productielijn voor de edelstenen in India. De afzonderlijke materialen worden nog steeds door haar geassembleerd, maar ze is hierdoor niet meer afhankelijk van het aanbod van de leverancier en zijn haar sieraden uniek. Door corona is dit traject twee maanden vertraagd, maar achterafgezien is dit helemaal niet erg.
“Het aantal bestellingen steeg enorm toen iedereen thuis kwam te zitten”, zegt Geneviève, die tijdens de corona-uitbraak meer bestellingen dan ooit binnenkreeg. “Afgezien van een flexibele schil voor de orderverwerking heeft ze geen mensen in dienst. Maar het moment dat ze dingen wel móet uitbesteden, komt steeds dichterbij. “Dat vind ik lastig, want ik wil voorkomen dat ik straks geen tangetje meer aanraak en alleen nog maar aan het managen ben. Ontwerpen wil ik altijd blijven doen.”
Ik wil voorkomen dat ik straks geen tangetje meer aanraak.
‘Opschalen is op deze manier lastig’
Toch is hier waarschijnlijk geen ontkomen aan: opschalen is op deze manier lastig, terwijl de vraag er duidelijk is. Naast de groeiende groep particuliere shoppers, krijgt Geneviève vrijwel wekelijks verzoeken van retailers die haar producten willen opnemen in hun winkel. “Ik ben heel strategisch mijn merk aan het bouwen en vind het belangrijk dat het concept van de retailer naadloos aansluit bij mijn merk. Schoonheidssalons wijs ik om die reden af, maar met exclusieve modezaken met liefde voor hun vak ga ik graag een samenwerking aan.”
Eerst wil ik hier zo veel mogelijk bereiken.
Geneviève vertelt dat de webshop altijd haar prioriteit zal hebben, dus de uitbreiding van fysieke verkooppunten heeft geen focus. Toch zijn de sieraden van Le Rêve de Amsterdam al bij zo’n tien fysieke verkooppunten te vinden. Hoewel er ook interesse is uit het buitenland, werkt Geneviève voorlopig uitsluitend samen met Nederlandse partijen. “Voordat ik mijn concept uitrol in het buitenland wil ik eerst hier zo veel mogelijk hebben bereikt. Bovendien wil ik mijn kinderen – inmiddels drie – ook graag zien opgroeien.”
Reacties