Klarna gaat geld lenen aan retailers

Klarna gaat geld lenen aan retailers

Het Zweedse betaalbedrijf Klarna gaat financiering aanbieden voor webwinkeliers. Met het nieuwe financieringsprogramma Boost wil het retailers uit het midden- en kleinbedrijf helpen groeien. Klarna belooft webshops een simpel en rechttoe rechtaan aanvraagproces.

Klarna heeft Boost vandaag niet alleen in Nederland gelanceerd, maar ook in Oostenrijk, Denemarken, Finlan, Duitsland, Noorwegen en Zweden. In al deze markten is het financieringsprogramma nog voor een selecte groep retailers beschikbaar, maar vanaf volgende maand moet het voor alle klanten van Klarna mogelijk zijn.

Cashflow vaak één van de grootste hordes

Volgens het betaalbedrijf is voor veel ondernemers en kleine bedrijven de cashflow één van de grootste hordes die ze moeten nemen om nog verder te kunnen groeien. Zaken als het inhuren van extra personeel, een nieuwe website of een marketingcampagne worden eerder als een barrière dan een mijlpaal gezien. Toegang krijgen tot financiering is vaak een tijdrovend en ingewikkeld proces”, zo schrijft het bedrijf.

‘Feedback tot nu toe heel positief’

Met Boost wil het dat proces makkelijker maken. Het belooft het hele proces, van aanvraag tot afbetaling, simpel te maken. “Boost wordt al een periode getest en de feedback van retailers is tot nu toe heel positief. We kunnen echt waarde toevoegen en zorgen dat zij zich volledig kunnen focussen op de verkoop van hun collectie”, aldus Wilko Klaassen, General Manager BeNeFra bij Klarna.

Klanten van Klarna moeten de lening in enkele minuten kunnen aanvragen via het merchant-portaal of via een widget in aangesloten partner-platforms. De webwinkelier kiest het bedrag dat hij nodig heeft en hoe snel hij dit wil terugbetalen. Volgens Klarna komen hier geen lange vragenlijsten of ingewikkelde onderpandovereenkomsten bij kijken.

Stijgende omzet? Snellere aflossing

De kosten van de lening bestaan uit een vast bedrag en worden er nooit andere kosten toegevoegd. Wat er precies via Boost geleend kan worden, is afhankelijk van het volume dat de webwinkel draait. Terugbetalen gebeurt door middel van een vast percentage aftrek van de dagelijkse verrekeningen. Dit houdt in dat wanneer de verkoop van de webwinkel stijgt, de lening sneller wordt afgelost. “Tijdens rustigere verkoopperiodes daalt het dagelijkse aflossingsbedrag. Dit zorgt ervoor dat retailers altijd over cashflow beschikken.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten