Intershop: ‘Cloud-omzet al met 200 procent gestegen’

Intershop: ‘Cloud-omzet al met 200 procent gestegen’

Afgelopen februari lanceerde Intershop haar Commerce-as-a-Service-oplossing. De CaaS-software vormt een belangrijke strategische mijlpaal in de ‘cloud first’-strategie van het bedrijf. Ecommerce News vroeg Gerrit Enthoven, verkoopdirecteur Europa, naar de stand van zaken.

Wereldwijd maken zo’n 350 klanten gebruik van de software van Intershop. Gezamenlijk hebben ze ruim 2400 webshops en zetten ze een kleine 80 miljard euro om. Het gros van de gebruikers opereert als fabrikant of groothandel, want het bedrijf heeft een sterke focus op de b2b-sector. In veel van deze markten maken de spelers nog niet optimaal gebruik van de online mogelijkheden. Maar als het aan Intershop ligt, gaat daar snel verandering in komen.

Snellere ROI door nieuwe cloudoplossing

Eind 2016 zette het bedrijf haar Lighthouse-strategieplan in gang, waarbij de cloud-oplossing en ook de samenwerking met Microsoft extra aandacht kregen. De stap om online te gaan, werd hierdoor voor de doelgroep een stuk kleiner. Want waar Intershop van oudsher gewend is om zeer uitgebreide oplossingen te bieden, valt er nu in de cloud veel te configureren.

Met de nieuwe CaaS-oplossing is het volgens Gerrit nog eenvoudiger om een project te starten zonder hoge investeringskosten. “Het prijsmodel maakt de kosten voorspelbaar. In combinatie met de uitgebreide standaardfunctionaliteit, wat leidt tot een lager risico, en de snellere setup zorgt dit ervoor dat de ROI veel eerder wordt bereikt. Daarnaast kunnen bedrijven makkelijker opschalen qua functionaliteit en capaciteit zodra die behoefte ontstaat. Replatforming omdat je tegen grenzen aanloopt is hiermee verleden tijd.”

‘Omzet snel weer op oude niveau’

Ten opzichte van vorig jaar is de cloud-omzet in het eerste half jaar al met 200 procent gestegen. De algehele omzet is daarentegen wat teruggelopen, maar dat is logisch aangezien klanten nu een bedrag per maand betalen in plaats van een investering ineens moeten betalen. Maar Gerrit verwacht dat Intershop, dat drie jaar incalculeerde voor de transitie naar het ‘cloud first’-principe, relatief snel weer op haar oude omzetniveau zit.

“Met het CaaS-model richtten we ons in eerste instantie op de middelgrote spelers, maar er is ook veel interesse van de grote partijen”, zegt hij. De laatste verkoopgesprekken voerde Intershop met marktleiders, die jaarlijks meerdere miljarden euro’s omzetten. “Vooral de schaalbaarheid van de software en het feit dat ons platform heel grote aantallen producten en transacties aankan, spreekt hen erg aan.”

Als voorbeelden noemt hij het Franse Ineo, een dochteronderneming van Engie, en Lyreco, een grote leverancier van kantoorartikelen, die vele miljoenen producten in haar database heeft en onlangs de overstap maakte naar Intershop. Dat de software-aanbieder een aantal weken geleden door Forrester is uitgeroepen tot ‘leader in b2b-commerce suites‘ zal daar ongetwijfeld ook aan hebben bijgedragen. Maar volgens Gerrit is het vooral de stabiliteit en flexibiliteit van het platform waarmee wordt gescoord.

Ineo en Lyreco openen deuren voor groeimarkt Frankrijk

Hoewel het bedrijf druk bezig is met haar ‘cloud first’-strategie, betekent dit niet dat de bestaande oplossingen worden vervangen. “We bedienen een flink aantal spelers die (nu nog) geen behoefte hebben aan een cloudoplossing.” Bijvoorbeeld in Frankrijk, dat een belangrijke groeimarkt is, leeft cloud nog niet overal, zegt Gerrit. Wat wel enorm leeft in Frankrijk is het opzetten van (b2b-)marktplaatsen. In Nederland is hier minder aandacht voor. Gerrit denkt dat dit met name komt doordat veel Nederlandse groothandels al ver geautomatiseerd waren en hun leveranciers via allerlei elektronische koppelingen als EDI en OCI reeds gekoppeld hebben, al begint de interesse hiervoor ook in ons land te ontstaan.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten