menu

“In 2013 wil ik m-commerce begrijpen”

In 2013 gaat er veel gebeuren maar één ding is zeker. Mobiel gaat (weer) een grote rol spelen. Wij spraken met Michel Willems over de stand van zaken, de toekomst, en de gevolgen die de ontwikkelingen van het mobiele ecommerce-kanaal kunnen hebben op zijn eigen onderneming.

Onze gesprekspartner Michel Willems is mede-oprichter van One Stop Webshop. Een bedrijf waarnaar soms wordt gerefereerd als mensen het hebben over webwinkelsoftware. Maar zoals de naam al suggereert biedt de onderneming graag een totaalplaatje en heeft het daarmee een vrij unieke positie in de markt.

One Stop Webshop bevindt zich tussen de fullservice internetbureaus met bijpassende prijskaartjes en de technische webwinkelsoftware-bedrijfjes in. Een allround bedrijf dus, maar wel één waar alles rond mobiel wel heel vaak voorbij komt. Reden om eens met de directeur een gesprek aan te gaan.

Het viel me op dat je afgelopen paar weken wel heel vaak bij events rond mobiel aanwezig bent.
“Ja, toen jij dat via Twitter aangaf bedacht ik me dat zelf ook. Het is zakelijk natuurlijk interessant, we zijn daar veel mee bezig binnen One Stop Webshop, maar ik kan niet ontkennen dat ik het een bijzonder interessant onderwerp vind. Er zit van mij uit persoonlijk dus ook wel een stukje extra interesse in. En het gaat nu zo snel dat ik er graag even bovenop blijf zitten.”

M-commerce gaat het worden komend jaar?
“Wat is m-commerce volgen jou precies? Tel je dan tablets mee? Ik zie die los, die zijn er al. Die invloed is duidelijk, en trouwens ook enorm. Maar het echte mobiele kanaal, zeg maar de smartphones, brengen nog altijd veel nieuwe dingen en daar gaan we in 2013, in mijn beleving, weer veel van merken.”

“Of er ook afgerekend gaat worden weet ik niet. Maar dat is alleen je portemonnee. Naast dat ding, heb je ook een camera, microfoon, internet, en GPS op zak. Met al die dingen zo dicht bij je, en helemaal alleen van jou, is het logisch om te denken dat we daar komend jaar weer wat nieuwe dingen van gaan zien. Op Sprout schreef ik daar toevallig recent nog een blog over!”

Als ik die lees gaat het wel verder dan alleen je zakelijke interesse.
“Het heeft ook zeer zeker mijn persoonlijke interesse. Ik vind het geweldig wat er allemaal gebeurt, maar als de zakelijke verbinding er niet of weinig was, zou ik het niet op deze manier doen. Ondanks dat lang niet alle mobiele ontwikkelingen voor ons direct gerelateerd zijn, is het voor het bedrijf wel belangrijk te weten wat er mogelijk is, en waar we in deze wereld naartoe gaan. En uiteindelijk gaat mobiel een zeer grote invloed spelen in de retail. Zowel voor stenen winkels, als webshops, daar ben ik van overtuigd.”

Wat kan One Stop Webshop hierin zoal betekenen?
“Op dit moment optimaliseren we nog veel voor tablets, daar zullen we nog wel even mee doorgaan, en hebben we enkele eerste echt goed navigeerbare mobiele websites gemaakt. Als je daarover iets wilt zien, bezoek dan onze website  www.one-stop-webshop.nl maar eens op je telefoon. Op korte termijn gaan we meer mobiele sites lanceren. Wat het verder wordt, is op dit moment gewoon niet te zeggen. Niemand kan echt zeggen hoe het over een jaar uitziet. Maar dat wij er nog wel een jaar in zullen investeren, en vooraan willen staan zodra er successen te behalen zijn, is een ding wat zeker is.”

Met investeren, bedoel je dat je een medewerker op mobiel hebt?
“We hebben iemand op R&D, maar er zijn er meer bezig met mobiel. Als je kijkt wat er precies dagelijks aan mobiele oplossingen opgeleverd wordt bij ons, zul je samengevat misschien op één FTE (medewerker red.) uitkomen. Maar als je naast de uren van het werkelijke werken aan, ook de uren van het nadenken over erbij rekent, zitten we ruim boven het driedubbele. We steken er veel tijd in momenteel.”

Wat gaan die uren komend jaar opleveren voor jullie?
“One Stop Webshop is nu een totaalaanbieder op het gebied van ecommerce, maar mobiel is al echt een specialisme van ons. Ik weet zeker dat wij meer bezig zijn met de mobiele ontwikkelingen dan veel van onze directe concurrenten. Wat daar uiteindelijk het resultaat van gaat zijn, is nu nog niet te zeggen. Dat is nu een lastig te beantwoorden vraag. Als ik een doel zou kunnen maken voor wat ik komend jaar wil bereiken met onze investeringen in mobiel, zou dat het zijn. Dat ik over een jaartje kan zeggen. ‘Wij begrijpen m-commerce.’”

“Op dit moment is dat vrijwel onmogelijk, daarvoor gebeurt er veel te veel in deze markt en zijn de ontwikkelingen nog te nieuw. Maar gezien de eerste praktische oplossingen, die apps rond Bol.com, de Scoupy-app, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden, verwacht ik volgend jaar wel de eerste successen op de Nederlandse markt. Een eerste beeld van wat alle functionaliteit van de mobiel ons kan brengen. Mocht dat zo zijn, dan wil ik graag dat ons bedrijf als een van de eerste kan zeggen dat we weten wat je kunt doen met m-commerce.”

Tags

Reacties