iDin laat klant veilig inloggen bij webwinkel

iDin laat klant veilig inloggen bij webwinkel

Betaalvereniging Nederland, dat ook achter iDeal zit, heeft vandaag iDin beschikbaar gemaakt voor bedrijven en instellingen die online diensten verlenen. Met iDin kunnen consumenten inloggen en zich identificeren bij onder andere webwinkels die dit aanbieden. Het zou het gedoe met gebruikersnamen en wachtwoorden moeten oplossen.

Betaalvereniging Nederland heeft, net als destijds met iDeal, de inlogdienst ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse banken. Dit betekent dus ook dat consumenten bij webwinkels en andere online dienstverleners kunnen inloggen met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank.

Webwinkels krijgen zekerheid over identiteit klant

Volgens de betaalvereniging is iDin niet alleen voor de consument makkelijk, veilig en vertrouwd, maar ook voor de webwinkel. Die krijgt met dit systeem zekerheid over de identiteit van online klanten. “De banken moeten de identiteit van iedere klant – waaronder zijn persoonsgegevens zoals naam en geboortedatum – immers zorgvuldig verifiëren wanneer die een bankrekening opent.” Klanten hoeven niet bang te zijn dat ze allerlei webwinkels te veel informatie geven. Bij elk gebruik moet hij uitdrukkelijk toestemming geven voor het versturen van eventuele persoonsgegevens.

Overigens vragen wij ons wel af waarom iDin als ‘ie-din’ wordt uitgesproken, terwijl men iDeal wel – op z’n Engels – uitspreekt als ‘ai-deal’…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten