menu

Helft B2B-bedrijven is van plan marktplaatsen te gebruiken

Meer dan driekwart van de B2B-bedrijven heeft een webwinkel en voor 39 procent is die online shop zelfs het enige verkoopkanaal dat ze hebben. In de komende twaalf maanden zal de meerderheid vooral hun eigen webwinkel blijven gebruiken, maar B2B-marktplaatsen als Alibaba zijn ook erg in trek, net als social media en mobiele shops.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Vanson Bourne deze zomer heeft uitgevoerd in opdracht van Intershop. Het ondervroeg sales/marketing-, IT- en commerce-beslissers bij 400 internationale B2B-organisaties. En uit hun antwoorden blijkt dat ecommerce in de B2B-sector zorgt voor een verandering van het bedrijfsmodel, dat er internationaal meer wordt verkocht, maar ook dat er meer concurrentie is bijgekomen.

Nieuwe concurrerende producten en diensten

Zo gaf 37 procent aan dat de inzet van ecommerce heeft geleid tot een toename van eerder onzichtbare concurrentie. “Organisaties worden geconfronteerd met nieuwe concurrerende producten en diensten die op de markt komen. En niet vanuit de oude vertrouwde concurrenten, maar van nieuwe concurrenten uit vaak onverwachte hoek.”

Toch heeft drie op de tien B2B-bedrijven zoveel vertrouwen in hun eigen producten of diensten dat ze innovaties willen doorvoeren om die nieuwe concurrentie voor te blijven. Zo staan betalingsopties (47%) bovenaan de wensenlijst, gevolgd door klant-specifieke content (42%) en aftersales-services (40%).

Het wensenlijstje van B2B-bedrijven

49% is van plan B2B-marktplaatsen te gebruiken

Van de ondervraagde B2B-bedrijven verwacht 49 procent de komende twaalf maanden groei doordat ze van plan zijn om gebruik te maken van B2B-marktplaatsen zoals Alibaba en eBay. Een iets lager percentage, 46 procent, heeft het voornemen om de komende tijd in te zetten op social media, terwijl 32 procent via een mobiele webshop wil gaan verkopen.

Voor helft is big data volgende grote investering

De B2B-sector staat ook stil bij nog nieuwere innovaties en trends. Zo denkt 95 procent te gaan profiteren van Internet of Things. Desondanks gaf slechts 37 procent aan het komende jaar hierin te gaan investeren. Verder gaf 42 procent aan dat hun bedrijf big data al effectief gebruik, terwijl 54 procent heeft aangegeven dat dit hun volgende grote investering zal zijn.

Tags

Reacties